logo
wvhj2023
© Wirestock | Dreamstime.com
© Wirestock | Dreamstime.com
18 juli 2024

75 procent VvE’s heeft nog geen laadpalen voor elektrische auto’s

75 procent van de Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) heeft nog geen laadpalen voor elektrische auto’s. Bewoners van appartementen komen hierdoor in de knel. Dat meldt het VvE Laadloket.

Het adviesbureau heeft zo’n 12.000 leden verdeeld over 236 VvE’s ondervraagd over elektrisch rijden en de mogelijkheden om binnen hun VvE te laden.

Geen parkeervergunning
De belangrijkste conclusie is dat er bij 3 op de 4 VvE’s geen laadpalen aanwezig zijn. Bovendien voldoen publieke laadpalen voor veel VvE’s niet, want slechts 30 procent kan goed publiek laden.

Voor de andere 70 procent is er geen publieke laadmogelijkheid, is het laadpunt te ver weg of worden zij geconfronteerd met hoge parkeerkosten, omdat er geen parkeervergunning wordt afgegeven. Aankloppen bij de gemeente zit er niet in als het VvE-lid een eigen parkeerplaats heeft, want voor die doelgroep legt de gemeente geen laadpaal aan.

Doorbreken
Tegelijkertijd zal de komende jaren de elektrische auto volgens de onderzoekers ook binnen VvE’s doorbreken en dat gaat gepaard met de behoefte aan een laadpunt. 37 procent van de ondervraagde VvE-leden verwacht binnen nu en 5 jaar elektrisch te rijden en na 5 jaar loopt dat percentage zelfs op naar 60 procent. 

Uit het onderzoek blijkt verder dat het overgrote deel van de ondervraagden positief aankijkt tegen laadpunten binnen de VvE, waarbij er binnen de VvE wel zorgen zijn over de kostenverdeling en de borging van de brandveiligheid.

Notificatiewet
Uit een rondgang onder VvE’s die niet starten met een laadpuntenadvies, blijkt draagvlak onder leden om tot een plan te komen te ontbreken. Dit komt volgens het VvE Laadloket door onbekendheid over (brand)veiligheid en/of leden die niet elektrisch willen gaan rijden.

‘En juist deze motivatie zou eerder een reden moeten zijn om te stemmen vóór het maken van een laadplan voor de VvE’, aldus Bram Leusink van VVE Laadloket. ‘In een laadplan leg je namelijk, met hulp van onafhankelijke experts, vast hoe de VvE een degelijke en veilige laadoplossing realiseert die voldoet aan alle wet- en regelgeving. Wachten kan, maar de laadbehoefte gaat er komen en de notificatiewet ook. Naar verwachting wordt deze wet ingevoerd in 2026. Een VvE-lid kan dan zelf een laadpunt realiseren zonder toestemming van de VvE. Als er geen laadplan ligt, ben je de grip als VvE over de wijze van aansluiting kwijt en ontstaat er juist risico op verrommeling van kabels, typen laadpunten en is er kans op een onveilige aansluiting.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten