logo
wvhj2023
© ifeelstock | Dreamstime.com
© ifeelstock | Dreamstime.com
16 juli 2024

‘Dalende prijzen batterijen versnellen uitrol elektrische auto’s’

De dalende prijzen van batterijen zullen ervoor zorgen dat ook de komende jaren de wereldwijde uitrol van elektrische auto’s versneld wordt. Dat voorspelt Bloomberg New Energy Finance (BloombergNEF).

Het marktonderzoeksbureau heeft in de nieuwste editie van zijn Electric Vehicle Outlook voorspeld dat de vooruitgang in de volgende generatie batterijtechnologie en de verbeterende rendabiliteit van elektrische auto’s de groei van elektrisch vervoer blijft ondersteunen. Tegelijkertijd waarschuwen de onderzoekers dat de tijd die nodig is om de wereldwijde ambities op het gebied van emissievrij vervoer te realiseren nu korter is dan ooit.

Vertraging
De verkoop van elektrische auto’s blijft wereldwijd groeien, maar sommige markten hebben volgens BloombergNEF te maken met een aanzienlijke vertraging en veel fabrikanten van elektrische auto’s hebben daardoor hun verkoopdoelstellingen verlaagd.

‘De vooruitgang verschilt per segment, waarbij elektrische bedrijfsvoertuigen opnieuw een razendsnel jaar tegemoetgaan en segmenten zoals bussen en 2- en 3-wielers al een zeer hoog elektrificatieniveau hebben bereikt’, aldus de onderzoekers. ‘Elektrische voertuigen zijn niet langer alleen een fenomeen van rijke landen. Opkomende economieën zoals Thailand, India, Turkije en Brazilië beleven allemaal recordverkopen nu meer goedkope elektrische modellen gericht zijn op lokale kopers. Bovendien breiden Chinese autofabrikanten snel uit naar het buitenland, op zoek naar nieuwe markten voor hun elektrische auto’s.’

Formidabele voorsprong
De overgang naar een schoon transportsysteem wordt volgens BloombergNEF ook beïnvloed door toenemende geopolitieke spanningen. Door sterke langetermijnplanning en -ondersteuning heeft China ‘een formidabele voorsprong’ opgebouwd in batterijen en de toeleveringsketen voor elektrische auto’s.

Europa, de Verenigde Staten (VS), India en andere landen zetten zich nu af tegen de dominante positie van China met pogingen om banen in de productie te behouden en binnenlandse bedrijven te ondersteunen. Importtarieven en verdere protectionistische maatregelen zouden het wereldwijde gebruik van elektrische auto’s op korte termijn kunnen vertragen, zo waarschuwt BloombergNEF. Bovendien hebben verschillende Europese regeringen eerder dan verwacht de subsidies verlaagd. De resulterende vertraging heeft de roep aangewakkerd om zowel de CO2-doelstellingen voor voertuigen op korte termijn te versoepelen als het langetermijnplan om de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren uit te faseren.

Prijzen 90 procent gedaald
‘Het venster voor het bereiken van netto nul emissies in het wegtransport sluit zich snel en er is geen ruimte meer voor zelfgenoegzaamheid’, waarschuwen de onderzoekers. ‘Elektrische voertuigen zijn nog steeds de meest kosteneffectieve en commercieel haalbare manier om transport volledig CO2-vrij te maken. De onderliggende technologie voor elektrificatie blijft verbeteren. Verschillende batterijtechnologieën van de volgende generatie worden de komende jaren gecommercialiseerd en de prijzen zijn de afgelopen 10 jaar met 90 procent gedaald. Het ziet ernaar uit dat deze trend zich zal voortzetten, met aanwijzingen dat de prijzen in 2024 sterk zullen dalen als gevolg van lagere grondstofprijzen, vooruitgang in de productie en overcapaciteit. Dit is goed nieuws voor autofabrikanten en kopers van elektrische auto’s.’

Piek bereikt
De verkoop van voertuigen met een brandstofmotor heeft dan ook allang zijn piek bereikt en tegen 2027 zal de verkoop van voertuigen met inwendige verbranding 29 procent onder de piek van 2017 liggen. De vloot van voertuigen met een verbrandingsmotor bereikt zijn piek in 2025.

‘Elektrische voertuigen beslaan 45 procent van de wereldwijde verkoop van personenvoertuigen in 2030 en 73 procent in 2040 in het economische overgangsscenario’, besluiten de onderzoekers. ‘Ondanks de grote vooruitgang en het steile groeitraject zitten Zuidoost-Azië, India en Brazilië tegen die tijd nog steeds onder het wereldwijde gemiddelde. In deze markten is een sterkere regulatorische impuls nodig om de kloof met de meer ontwikkelde markten te helpen overbruggen. Toch zullen de 3 regio's tegen 2040 15 procent van de wereldwijde elektrischvervoermarkt vertegenwoordigen, tegenover slechts 2 procent in 2023 en 4 procent in 2030.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten