logo
wvhj2023
© MAM Group
© MAM Group
1 juli 2024

Dunne films van MAM Group zorgen voor meer range en groter comfort zonneauto’s

De redactie van Solar Magazine spreekt iedere editie met een bedrijf of kennisinstituut – ondernemer of wetenschapper – die eerder een grote ambitie uitsprak. Dit keer Luc Michiels, directeur van Group MAM.

Dat Vlaamse bedrijf zette in 2019 de eerste stappen op de zonnepaneelmarkt met prestatieverbeterende dunne folies. Michiels Advanced Materials – MAM Group – is een producent van innovatieve films. In 2019 opende het internationaal opererende bedrijf een nieuwe fabriek in het Belgische Zele. Even eerder introduceerde het een product dat de opbrengst van zonnepanelen verbetert.

Stedelijk klimaat
‘Wij ontwikkelen en verkopen spectrum-selectieve folies met unieke eigenschappen’, vertelt Michiels. ‘Die maken we middels een sputterproces waarbij we een nanolaag van edelmetalen en metaaloxides op een dun, kunststof substraat aanbrengen. Een toepassing betreft de warmtehuishouding van gebouwen. Door onze coating, die uv- en infraroodstraling weert en tegelijkertijd zeer transparant is, op ramen aan te brengen, voorkom je oververhitting in een pand, met alle voordelen van dien ten aanzien van comfort en energieverbruik. Tegelijkertijd kun je zo de warmteuitstraling van gebouwen fors terugbrengen – die kunnen in de zomer heel veel warmte opslaan dankzij hun thermische massa – tot wel 84 procent. Ze dragen dus bij aan een gezonder stedelijk klimaat.’

Grote verwachtingen
De technologie van MAM Group heeft ook een grote potentiële toegevoegde waarde bij het opwekken van zonne-energie. Het bedrijf besloot ook deze markt aan te boren en ontwikkelde een pv-stack, bestaande uit een PET-film met daarop 10 metalische nanolagen en een uv-stabiel laminaat. Ook die gaat opwarming tegen bij een maximale transparantie. Het resultaat: een hogere efficiency van het zonnepaneel en minder degradatie. Michiels sprak grote verwachtingen uit bij de introductie, maar schetste ook de uitdagingen. Hoe staat het nu met de verkoop van deze producten, is die een succes?

Wegwerpproduct
Michiels: ‘Wij zagen met name de mogelijkheden in warme gebieden zoals Noord-Afrika. Wanneer de temperatuur van de zonnecellen boven de 75 graden Celsius stijgt, neemt de opbrengst zo’n 30 procent af. Onze folie voorkomt verwarming boven 40 graden Celsius, wat het efficiencyverlies tot 10 procent beperkt. Die verlengt bovendien de levensduur. En een multi-gelaagde coating – die wij ook ontwikkelden – maakt het mogelijk er steeds weer een laag van af te trekken, net zoals bij een Formule 1-helm. Zo kun je vervuiling gemakkelijk verwijderen. Ik gaf destijds echter ook al aan dat het zonnepaneel als wegwerpproduct de introductie weleens zou kunnen bemoeilijken.’

Lees het volledige artikel hieronder in de juni 2024-editie van Solar Magazine.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten