Hoe staan de zaken ervoor met nog slechts ruim een jaar voor de deadline? Solar Magazine vroeg het aan woordvoerder Lotte Ringoot van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA).
Wat doet VEKA om de markt voor te bereiden?
‘We werken op verschillende wijzen aan bekendheid met de nieuwe pv-verplichting, en vervolgens aan het voorbereiden van de markt. Onze website biedt informatie over de voorwaarden, procedure, het verstrengingspad, mogelijke alternatieven, wetgeving, handhaving.... Die is zeer volledig en toegankelijk. Daarnaast organiseren we webinars. Die trekken veel personen. Daar zijn we blij mee. Zo krijgen wij ook inzicht in wat er bij de doelgroep leeft. De vragen die hierbij naar voren komen, zijn veelal basale “klassiekers”. Hoe weet ik dat ik onder de verplichting val, waar moet ik aan voldoen? Wie krijgt de verplichting, ik heb geen plaats voor zonnepanelen, wat moet ik dan doen? Ik kan het niet zelf, hoe dan?’
Wat bieden jullie aan concrete ondersteuning?
‘Een belangrijke communicatietool en hulpmiddel is onze onlinesimulator. Door enkele parameters in te geven, zoals het verbruik en dakoppervlakten, weet je hoeveel pv je minimaal moet installeren om aan de verplichting te voldoen. Hij berekent ook andere mogelijkheden – de regelgeving voorziet in evenwaardige inspanningen – bijvoorbeeld hoeveel de participatieoptie je zou kosten. Om overzicht te bewaren, heeft het VEKA ook een digitale, interactieve, allesomvattende handleiding gemaakt.’
Krijgen jullie veel vragen?
‘Natuurlijk, en dat is logisch. Die kunnen worden gesteld via een specifiek e-mailadres. Een belangrijke nuance is dat VEKA niet ingaat op opinies of persoonlijke vragen. We doen ook niet aan proactieve, projectspecifieke validaties. Op onze website staan ook de verplicht te gebruiken digitale formulieren voor aanvragen en meldingen van uitstel of uitzondering en het bezorgen van stavingsstukken en participatieovereenkomsten. Je kunt ook je e-mailadres doorgeven om op de hoogte te blijven van updates en veranderingen. Die communiceren we ook actief.’
Is de markt er klaar voor?
‘We zien dat de betrokken bedrijven zich degelijk aan het voorbereiden zijn. De tijd dringt dan ook. Er is nog werk aan de winkel, maar ook de verschillende sectorfederaties zoals Voka en Essentia zijn er duidelijk mee bezig. De grote spelers zijn geïnformeerd en de kleinere volgen. We merken dat de basisinformatie begrijpbaar is. Het is dan ook allemaal niet zo moeilijk, maar het vraagt wel een inspanning. Je moet bijvoorbeeld zelf achterhalen of je gebouw onder de pv-verplichting valt. Het is niet zo dat VEKA jou als eigenaar gaat aanspreken om je te verwittigen dat je in actie moet schieten.’
Lees het volledige artikel hieronder in de mei 2024-editie van Solar Magazine.
Yannick Van den Broeck van Voka: Vlaams netwerk van ondernemingen (Voka) ziet dat ondernemingen volop inzetten op de energietransitie. Yannick Van den Broeck: ‘De pv-verplichting gaat echter verder door één technologie op te leggen. Daarom pleiten wij voor meer flexibiliteit en pragmatisme rond de zeer hoge boetes.’ Voka is de grootste werkgeversvereniging van Vlaanderen: telt ruim 18.000 leden, zo’n 65 procent van de bedrijven in Vlaanderen, kleine tot en met de heel grote. Die zijn gezamenlijk goed voor 70 procent van de toegevoegde waarde en 80 procent van de export in Vlaanderen. Van den Broeck werkt er als adviseur Energie en Klimaat, en volgt het beleid aangaande de aanstaande zonnepaneelplicht voor bedrijven op de voet. Te specifiek |
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.