logo
wvhj2023
© André Muller | Dreamstime.com
© André Muller | Dreamstime.com
15 april 2024

Optie teruggave btw thuisbatterij nog onbekend: ‘Uitrol versnelt, maar kan sneller’

Handelt een consument in energie met een batterij, dan kan die de btw op de aanschaf terugvragen. Dit gebeurt echter nog weinig. Romano Hagen: ‘De installateurs zijn nu aan zet.’

Met De Centrale faciliteer jij de btw-teruggave op de thuisbatterij. Hoe loopt dat?
‘We namen in maart deel aan Solar Solutions Amsterdam. Ik voelde me een missionaris. Vele installateurs die langskwamen, waren helemaal nog niet bezig met de verkoop van de thuisbatterij. Daarmee missen ze kansen, en wel vanwege een broodjeaapverhaal.’

Hoe luidt dat dan?
‘Dat een thuisbatterij niet interessant zou zijn voor consumenten. Vanwege de salderingsregeling kunnen ze het elektriciteitsnet gebruiken als batterij, en wel zonder kosten. Dat klopt mijns inziens geenszins. Salderen of niet, het opslaan van zonne-energie die je opwekt om die later weer te gebruiken, zal niet snel hét verdienmodel worden. In de zomer zit een thuisbatterij namelijk bijna altijd vol, in de winter wordt er doorgaans onvoldoende zonnestroom opgewekt om de batterij te vullen. Het voordeel moet veel groter worden wil dit interessant zijn, en dat zie ik niet snel gebeuren’

Dat maakt haar nog niet interessant op dit moment.
‘In 2023 kwamen dynamische energiecontracten op. Daarmee kun je een thuisbatterij in zo’n 8 jaar of misschien wat langer terugverdienen. Dat doe je door te laden als de stroom goedkoop is en verkopen als de prijs hoog is. Dat maakt haar blijkbaar nog niet aantrekkelijk genoeg voor de massa. Nu zien we echter diverse partijen de volgende stap zetten, één die de thuisbatterij echt rendabel maakt.’

Weke dan?
‘Er zijn steeds meer bedrijven die het sinds kort mogelijk maken om met een thuisbatterij deel te nemen aan verschillende onbalansmarkten. Daarmee faciliteren ze een fors hoger rendement. Je hebt het dan al snel over een terugverdientijd van 5 tot 7 jaar. Vandaar dat broodjeaapverhaal. Daar moeten we vanaf. Voor nu worden thuisbatterijen verkocht aan de early adopters, het kan echter snel een mainstreamproduct worden.’

Wat zie je in jouw cijfers, waar staat de verkoop van de thuisbatterij in Nederland?
‘Een educated guess van velen is dat er in 2023 zo’n 5.000 waren aangesloten in ons land. Er is in 2024 een versnelling ingezet. Uit onze eerste schattingen blijkt dat er in het eerste kwartaal van dit jaar 2.000 zijn geïnstalleerd. Het totale aantal verkopen ligt mogelijk flink hoger, zeker gezien de fase van de energietransitie waarin we verkeren – de groeiende behoefte aan meer flex op de lokale netten.’

Hoe vaak is de btw op de aanschaf van een thuisbatterij al aangevraagd?
‘Wij hebben die inmiddels 350 keer geregeld sinds we daar begin dit jaar mee startten. Er zijn natuurlijk ook mensen die dat zelf proberen te doen. Dat is echter niet aan te raden, doorgaans gedoemd om te mislukken. De belastingdienst stelt heel veel vragen die meestal leiden tot weigering van de aanvraag. Belangrijk is dat bij de aanschaf de btw-test wordt gedaan, om na te gaan wie de btw terug kan vragen. Wij hebben al enkele afgewezen btw-teruggaven langs zien komen omdat zo’n test niet was uitgevoerd.’

Waarom loopt dit niet soepeler en lukt het jullie wel?
‘Je kunt tegen de belastingdienst zeggen dat je een thuisbatterij gebruikt voor de handel in stroom, maar die gelooft je echt niet zomaar op je blauwe ogen. Ze willen bewijs zien, wij weten wat daarvoor nodig is. Vreemd is dat niet, het is allemaal nieuw. In dat kader hebben we ook andersoortig contact, gaan samen met diverse stakeholders in overleg met de belastingdienst en hopen dat daar een specialistische club wordt opgezet die deze zaak gaat oppakken. Daarbij is ons doel btw-teruggave voor een stuk of 15 merken te organiseren, en wel binnen enkele maanden.’

350 btw-teruggaven klinkt niet als veel gegeven de groeiende verkoop van thuisbatterijen.
‘Het is een kwestie van tijd en het begint bij de installateurs. Wanneer die inzien dat de thuisbatterij nu al interessant kan zijn voor hun klanten – die aanbieden en wel met het goede verhaal en de juiste informatie – neemt de verkoop toe. Met steeds meer tractie in de markt volgt opschaling en een algehele verhoging van het kennisniveau. Daarmee zal de bekendheid van de mogelijkheid tot btw-teruggave vanzelf toenemen.’

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten