Voor de gevallen waar de spanningsproblemen nog niet opgelost zijn, zijn structurele werken nodig of moet Fluvius een nieuwe distributiecabine plaatsen.
Compensatie
In totaal zijn er 3.008 dossiers waarbij Fluvius verschillende acties onderneemt om de spanningsproblemen op te lossen. Zolang er geen definitieve oplossing gevonden is, hebben deze klanten recht op een jaarlijkse forfaitaire vergoeding. Die wordt jaarlijks automatisch toegekend op basis van de op dat moment geldende richtlijnen.
Consumenten met zonnepanelen waar de problemen niet binnen 30 dagen opgelost zijn, kunnen namelijk een beroep doen op compensatie die afgelopen kalenderjaar 10,6 euro per kilovoltampère omvormervermogen bedroeg. Voor installaties die recht hebben op groenestroomcertificaten is er bovendien een bijkomende compensatie die bepaald wordt op basis van een jaarlijks verlies van 34 kilowattuur per kilovoltampère en de waarde van de groenestroomcertificaten.
Procedure
Fluvius heeft inmiddels intern een procedure opgesteld om de getroffen klanten met zonnepanelen proactief te informeren over de technische oplossing en de doorlooptijd om de spanningsproblemen op te lossen.
‘Bij dergelijke spanningsproblemen proberen we ze eerst uit te lezen via “On Demand Reading” om een analyse uit te voeren’, aldus Fluvius. ‘Indien nodig gaan we ter plaatse bij de klant.’ Ingeval structurele werken uitgevoerd moeten worden, bedraagt de doorlooptijd circa 4 maanden.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.