Dat blijkt uit de internetconsultatie van de Subsidie Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa) die laadpalen voor onder meer elektrische vrachtwagens gaat subsidiëren. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is gestart met de internetconsultatie van 2 subsidieregelingen voor laadinfrastructuur van elektrische voertuigen.
Publieke laadpunten
Omdat er nog maar weinig batterij-elektrische vrachtauto’s zijn, komt de uitrol van logistieke laadinfrastructuur volgens het ministerie te langzaam op gang. Het doel van de subsidieregeling is dan ook om de uitrol te versnellen. Met deze SPuLa-regeling kunnen investeerders straks subsidie ontvangen voor publiek toegankelijke laadpunten voor zware voertuigen.
De subsidieregeling moet ertoe leiden dat Nederland komend jaar ook voldoet aan de nieuwe verplichtingen vanuit Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) voor publiek toegankelijke laadinfrastructuur;
Batterij van 1.400 kilowattuur
Met de subsidieregeling publieke laadinfrastructuur voor zware voertuigen beoogt het kabinet de uitrol van publieke laadinfrastructuur voor de logistieke sector te versnellen en zo de laadzekerheid van elektrische vrachtwagens onderweg te verhogen. De subsidie bedraagt een deel van de investering in de aanleg of opwaardering van een publiek toegankelijke laadlocatie. Net als bij de subsidieregeling voor private laadinfrastructuur is de beschikbaarheid van voldoende elektriciteit ook bij de realisatie van laadinfrastructuur een aandachtspunt. Daarom kan er vanuit de regeling ook subsidie worden verstrekt voor batterijopslag.
Het zou daarbij gaan om stationaire batterijen die stroom opslaan. Als aanvragers van de SPuLa-subsidie aangeven dat op de beoogde locatie van de laadinfrastructuur binnen 2 jaar na de subsidieaanvraag onvoldoende netcapaciteit beschikbaar is of zal komen, kan de minister subsidie verstrekken voor een investering in een stationaire batterij tot een maximum van 1.400 kilowattuur per laadlocatie. Een subsidieontvanger kan een batterij plaatsen met een grotere opslagcapaciteit dan 1.400 kilowattuur, maar de investering komt dan slechts tot aan 1.400 kilowattuur in aanmerking voor de subsidie. De subsidie bedraagt 40 euro per kilowattuur opslagcapaciteit tot een maximum van 56.000 euro.
Private laadpunten
Naast de SPuLa-subsidie voor publieke laadinfrastructuur voor zwaar vervoer wil het ministerie ook een subsidieregeling introduceren voor private laadpunten voor zwaar vervoer. Ondernemers krijgen straks allereerst 50 procent van de advieskosten over de benodigde laadinfrastructuur vergoed. Het advies dient onder andere te voorkomen dat bedrijven meer of zwaardere laadinfrastructuur realiseren dan noodzakelijk is.
Ten tweede krijgen ondernemers die een laadpaal voor hun elektrische voertuig willen kopen, met de subsidieregeling private laadinfrastructuur een deel van de aanschafkosten vergoed. De hoogte van de subsidie is afhankelijk van de bedrijfsgrootte – 40 procent voor mkb-ondernemingen en 20 procent voor grote bedrijven – en het type laadpaal op basis van het vermogen. Voor grote bedrijven gaat het om een minimale subsidie van 452 euro voor een laadpaal met een vermogen van 11 tot en met 22 kilowatt en een maximale subsidie van 60.000 euro voor een laadpaal met een vermogen van minimaal 600 kilowatt. Voor kleine bedrijven bedraagt de subsidie minimaal 904 euro en maximaal 120.000 euro.
Het ministerie wil beide subsidieregelingen later dit jaar openstellen.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.