SolarPartners / SolarParking is een van de grote installateurs van solarcarports in Nederland, waar begon dat?
‘In mijn hoofd. Ik werkte jarenlang als vastgoeddirecteur voor Schiphol in Italië, had al vaak het gesprek gevoerd over zonnepanelen leggen op onze loodsen. In 2010 stond ik te tanken bij een Autogrill, onder een overkapping, lekker koel op een bloedhete dag. Ik keek naar boven en dacht ‘hoe logisch zou het zijn hier zonnepanelen op te leggen’, ook met het oog op het laden van elektrische auto’s.’
Jij startte SolarPartners in 2011.
‘Dat jaar ontwierp ik ook mijn eerste solarcarport met laders. Die bood ruimte aan 2 auto’s. In 2012 won ik er de Rabobank Innovatie Prijs mee. Er reden echter nog nauwelijks elektrische auto’s op de weg. De Toyota Prius was er al wel, de Nissan Leaf was net geïntroduceerd. Het systeem was ook te duur. Ik was te vroeg. Het idee ging in de ijskast, tot 2018, onder de naam SolarParking.’
Hoe staat de markt voor zonnecarports er nu voor?
‘Ze gaan mainstream worden. De versnelling kwam met de stijgende energieprijzen, 2 jaar geleden. Bedrijven met een hoog energieverbruik, veel bezoekers en een parkeerplaats namen de lead. Denk daarbij bijvoorbeeld aan sauna’s, campings en restaurants. Er worden dan doorgaans direct een aantal laadpalen geplaatst, 4 of 6 gemiddeld.’
Het is nu een verdienmodel?
‘Zeker, maar de voordelen zijn groter. Je biedt parkeercomfort aan je klanten, ze staan droog en koel. Er zijn steeds meer elektrische rijders, die kunnen direct laden. Daarnaast zien we nu ook steeds meer grotere bedrijven investeren in solarcarports met vele laadpunten. Dat heeft verschillende redenen.’
Welke?
‘Ze willen verduurzamen, hebben al zonnepanelen liggen, of beperkte of geen ruimte op het dak voor zonnepanelen maar wel een grote parking. Waarom daar dan geen solarcarport bouwen en dan ook meteen maar laadgelegenheid creëren. Anderen elektrificeren hun vloot, maar kunnen bijvoorbeeld geen zwaardere netaansluiting krijgen of willen die kosten niet maken. Ook vanuit dat oogpunt is deze achterdemeter-toepassing logisch.’
De opwek van een zonnepaneel staat niet in verhouding tot het ‘verbruik’ van een elektrische auto.
‘Laden uit een solarcarport is geen gimmick. Ga je uit van een opwek van circa 3.300 kilowattuur per parkeerplaats, dan is dat voldoende voor zo’n 15.000 kilometer rijden per jaar met een gemiddelde elektrische auto.’
Het huwelijk tussen de zonnecarport en de laadpaal is anno 2024 zeer gelukkig?
‘Bij dit type toepassingen absoluut, vaak ook nog eens in combinatie met een batterij. Dan hebben we het al over 4 functionaliteiten: fijn parkeren, groene stroom produceren, laden en opslag. Maar een no-brainer is het absoluut niet. Een project moet grondig doorgerekend worden tot achter de komma. Het is zeker niet in alle gevallen rendabel. Je moet exact weten wat je doet.’
Wat zijn de valkuilen?
‘Die betreffen vooral het bouwproces – onder andere de vergunningaanvragen en fundament- en staalberekeningen – waarin 70 procent van de kosten worden gemaakt. Je kunt heel veel fouten maken en ik heb ze allemaal gemaakt. Dit soort systemen winstgevend realiseren voor jezelf en de eindgebruiker is een specialisme. Ga als opdrachtgever dus alleen in zee met een bedrijf dat aantoonbaar ervaring heeft, er minimaal 3 heeft gebouwd.’
Hoe zie jij de toekomst van solarcarports?
‘We maken onze klimaatdoelen alleen waar als er nog heel veel zonnepanelen worden gelegd. Veel van de geschikte daken liggen al vol, zon op landbouwgrond wordt nu sterk beperkt. Solarcarports bieden ook in dat perspectief grote kansen. De Tweede Kamer stemde onlangs in met een motie van D66 om grote parkings verplicht te voorzien van een solarcarport, net zoals in Frankrijk al het geval is. Verschillende provincies geven ook subsidies voor solarcarports. Ik zie dat als winst.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.