Lithium-ionbatterijen worden veel gebruikt in elektrische fietsen, maar ook in auto's, laptops en smartphones. Omdat ongeveer 80 procent van deze batterijen zit ingebouwd in apparaten bereidt Bebat zich voor om deze batterijen overal waar ze aanwezig zijn in te zamelen.
Thuisbatterijen
Bebat richt zich nu ook tot de overheid en doet specifieke aanbevelingen om een gunstig kader te creëren om de leiderspositie van België op het vlak van inzameling van batterijen te behouden. De organisatie stelt dat de batterijsector momenteel volop in expansie is en spreekt onder meer over de massale elektrificatie van het wagenpark en een enorme toename van oplossingen voor energieopslag zoals thuisbatterijen.
Met een inzamelpercentage van 59 procent overtreft Bebat momenteel ruimschoots de huidige Europese doelstelling van 45 procent. Tegen 2032 moet de inzameling echter zeven keer zo hoog zijn en bovendien moet de recyclagecapaciteit op Europese schaal vertwintigvoudigd worden. Dit vraagt volgens Bebat om onmiddellijke actie en een gunstig kader voor de ontwikkeling van de sector die instaat voor het inzamelen, sorteren en recycleren van batterijen.
Aanbevelingen Bebat Om een constructieve dialoog te stimuleren, roept Bebat de politieke partijen en de toekomstige beleidsmakers op om:
|
De juni 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, het potentieel van de directe lijn, balkonzonnepanelen en het verhogen van het zelfverbruik.