logo
wvhj2023
© ZES
© ZES
22 december 2023

Zero Emission Services werkt aan een emissievrije binnenvaart: ‘Wachten is geen optie’

In de rubriek ‘In the game’ besteedt Storage Magazine iedere editie aandacht aan een bedrijf dat de markt wil veroveren met een nieuw product. Ditmaal Bart Hoevenaars van Zero Emission Services (ZES).

Jullie willen de binnenvaart vergroenen met behulp van uitwisselbare batterijsystemen. Hoe ontstond ZES?
‘Het komt voort uit Groene Cirkels, een netwerk van bedrijven, kennisinstellingen, overheden en maatschappelijke organisaties die samenwerken aan verduurzaming. ING, Havenbedrijf Rotterdam, Wärtsilä en ENGIE vonden elkaar in hun ambitie om de binnenvaart te elektrificeren, en zagen daarin ook commerciële kansen. Ze richtten in 2020 gezamenlijk ZES op. Inmiddels is Engie uitgestapt en Ebusco aan boord gekomen.’

Wat is jullie oplossing?
‘De eigenaar van het schip haalt een mobiele batterij aan boord. Die wordt op een volgende locatie vervangen door een nieuwe, volle batterij. De lege wordt opgeladen voor de volgende gebruiker. We werken met een pay per use-systeem: de eigenaar van het schip betaalt per kilowattuur. Het is in de kern dus een simpele oplossing.’

Is daar ook vraag naar? Je moet er een schip wel voor ombouwen.
‘De binnenvaart wil echt wel verduurzamen, maar het moet ook. In 2050 moet deze sector de uitstoot van broeikasgassen hebben teruggedrongen naar 80 procent van de uitstoot van 1990. Gezien de gemoeide investeringen en de typische economische levensduur van binnenvaartschepen, is het belangrijk om op tijd na te gaan denken over investeringen ten behoeve van uitstootreductie. Het elektrificeren van binnenvaartschepen kost wat, niet iedereen wordt daar enthousiast van. Wachten tot het laatste moment is echter geen optie.’

Ook ZES zal fors moeten investeren. Batterijen en laadstations zijn niet goedkoop.
‘Wat helpt is de ondersteuning door het Nationaal Groeifonds. Dat heeft 50 miljoen euro ter beschikking gesteld. Een derde gaat naar scheepseigenaren die hun schip willen ombouwen. Nog eens een derde is bedoeld voor het realiseren van laadstations, de rest voor de inkoop van batterijsystemen. Uiteraard hangt daar ook een investeringsverplichting voor ons aan vast. Dat geld kan worden opgebracht door investeerders, we kunnen leningen aangaan of met een combinatie van deze mogelijkheden werken.’

Lees het volledige artikel hieronder in de december 2023-editie van Storage Magazine.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten