In de agenda doet de organisatie voorstellen om de voorbereiding van duurzame-energieprojecten flink te versnellen. Nu duurt dat volgens haar soms wel 8 of 10 jaar. ‘Laten we streven naar 2 jaar voorbereiden en 2 jaar bouwen’, aldus Olof van der Gaag, voorzitter van de NVDE. ‘Het liefst draaien binnen 4 jaar de windmolens en de zonnepanelen, staan de transformatorhuisjes er, is de geothermieput geboord en liggen de kabels en warmteleidingen dan onder de grond. Samenwerking tussen overheden, netbeheerders en bedrijfsleven is hierin cruciaal. Veel mensen en bedrijven willen graag, maar lopen vast op onbedoelde hindernissen. Die moeten we dus oplossen om de vaart erin te houden.’
Lopende trajecten
Het verkorten van doorlooptijden is een gezamenlijke inspanning. Samenwerking tussen overheden, netbeheerders en bedrijfsleven is hierin cruciaal. Met de actieagenda doet de NVDE voorstellen voor acties in al lopende trajecten op een breed aantal thema’s die relevant zijn voor betere samenwerking in de uitvoering. Denk hierbij aan snellere en betrouwbare besluitvorming, prioriteiten stellen, voldoende kennis en capaciteit opbouwen, het goed betrekken van inwoners en belanghebbenden in projecten en ervoor zorgen dat vergunningsaanvragen versneld in behandeling kunnen worden genomen.:
Belangrijkste voorstellen
De 10 belangrijkste voorstellen uit de actieagenda zijn
- Versneld implementeren van de Europese richtlijn hernieuwbare energie (RED III): zoekgebieden vanuit de Regionale Energiestrategieën (RES), het Programma Energie Hoofdstructuur (PEH), de Cluster Energiestrategieën (CES) en het – provinciale – Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie & Klimaat (MIEK) moeten de status krijgen van ‘acceleration areas’.
- Onderzoeken hoe de politieke besluitvorming op decentraal niveau over energie-infra versneld kan worden: daarbij kunnen voorbeelden, zoals het instellen van specifieke raads- of Statencommissies op het gebied van energieopwekking of energie-infra betrokken worden. Het is aan iedere provincie en gemeente hoe dit concreet in te vullen.
- Ondersteunen gemeenten om in hun geactualiseerde Transitievisie Warmte (TVW) van 2026 per wijk duidelijkheid te geven over wat het duurzame warmtealternatief wordt.
- Prioritering de voorbereiding en de daadwerkelijke vergunningsaanvraag: dit moet gelden voor projecten die van belang zijn voor de energietransitie, zij moeten voorrang krijgen ten opzichte van andere typen projecten.
- Zet bestaande middelen voor het vormgeven van overleg en samenwerking tussen overheden, netbeheerders en bedrijfsleven frequenter in: denk aan een uitgebreider vooroverleg inrichten dat Omgevingswetproof is, programmeertafels voor energie(infra) en de inzet van een coördinatieregeling.
- Maak afspraken tussen bedrijfsleven, netbeheerders en overheden over hoe er meer informatie onderling kan worden gedeeld: bijvoorbeeld een standaardovereenkomst waarmee bedrijven akkoord kunnen geven dat netbeheerders bepaalde typen data mogen delen met specifieke partijen.
- Begin elk project met een gezamenlijke projectorganisatie, bezetting en bestuursovereenkomst, inclusief harde planning: onderdeel van de afspraken vormt ook een participatieplan, waarin duidelijk wordt welke stakeholders op welke manier worden betrokken in iedere fase van een project.
- Richt binnen het juridische apparaat een expertpool van juristen en rechters op met specialistische kennis en ervaring: onderzoek of vergelijkbare rechtszaken gebundeld in behandeling kunnen worden genomen.
- Overweeg een aantal potentiële maatregelen die tot versnelling kunnen leiden maar die niet leiden tot inperking van rechten: de Rijksuniversiteit Groningen heeft een uitvoerige analyse gemaakt van de problematiek en versnellingsmogelijkheden van beroep- en bezwaarprocedures.
- Zet een trainingsprogramma ‘Druk de doorlooptijden’ op om de samenwerking tussen overheden en initiatiefnemers te verbeteren en doorlooptijden te verkorten: in dit trainingsprogramma leren overheden en initiatiefnemers via praktijkcases hoe zij de doorlooptijden kunnen verkorten.
|