En daarmee dient er zich voor installateurs van zonnepanelen een nieuwe goudmijn aan, want het is voor consumenten volstrekt logisch om bij dezelfde installateur bij wie zij zonnepanelen hebben gekocht, ook een laadpaal te kopen.
100.000 laadpalen
De cijfers van de Nederlandse – en in iets mindere mate Vlaamse – automarkt onderschrijven de snelle opmars van elektrisch rijden. Het aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen is in de eerste 3 kwartalen van 2023 met een recordaantal van circa 130.000 stuks gegroeid, waarvan zo’n 80.000 volledig elektrisch. Inmiddels is meer dan 5 procent van het Nederlandse wagenpark– dat zo’n 9 miljoen personenauto’s telt – elektrisch en is de grens van 500.000 volledig elektrische auto’s in zicht. Bovendien zijn er ook nog eens zo’n 250.000 plug-in hybride elektrische auto’s. Daarnaast zijn er inmiddels ruim 20.000 elektrische bestelwagens met een gewicht tot 3,5 ton; zo’n 2 procent van het wagenpark dat zo’n 1 miljoen bestelwagens telt.
In lijn met het aantal elektrische auto’s neemt ook het aantal laadpunten snel toe. Daarbij gaat het om zowel publieke als private laadpunten. Zo’n 100.000 Nederlanders hebben in 2023 namelijk thuis een laadpaal laten installeren. Het aantal private laadpunten nadert inmiddels de grens van 500.000 stuks en daarmee hebben zo’n 2 op de 3 Nederlanders die elektrisch rijden een privaat laadpunt. Het aantal publieke laadpunten is per eind 2023 zo’n 150.000 stuks, inclusief snelladers.
In 2030 telt Nederland volgens een middelprognose van kennisinstituut ElaadNL – dus niet het meest conservatieve en ook niet het maximale scenario – zo’n 2,2 miljoen elektrische auto’s. Er zullen dan ongeveer 1 miljoen private en nog eens 500.000 publieke laadpunten zijn geplaatst (red. 1 laadpaal kan meerdere – meestal 2 – laadpunten bevatten). De installatieopgave voor de komende jaren is enorm: zo’n 500.000 consumenten zullen tot 2030 een laadpaal laten installeren.
Straatbeeld
Ook in België is de elektrische auto langzamerhand een vast onderdeel van het straatbeeld geworden. In heel België is het aantal volledig elektrische auto’s in een jaar tijd verdubbeld. Van ruim 70.000 op 1 augustus 2022 naar bijna 140.000 op 1 augustus 2023. 80 procent van de elektrische auto’s is in het bezit van bedrijven en 20 procent van consumenten. Het totale Belgische wagenpark telt zo’n 6 miljoen auto’s, waarvan dus zo’n 2,5 procent inmiddels elektrisch is.
In Vlaanderen groeide het aantal volledig elektrische auto’s in 2022 met zo’n 30.000 stuks, eveneens bijna een verdubbeling ten opzichte van het voorgaande jaar. Daarnaast kwamen er ruim 40.000 plug-in hybrides bij. Vlaanderen telt daarbij in de publieke ruimte meer dan 25.000 laadequivalenten. Een laadpunt met een vermogen van 3 tot 7 kilowatt is 1 laadequivalent en een laadpunt met een vermogen van 11 tot 22 kilowatt 2 laadequivalenten. De doelstelling voor 2025 is 35.000 laadequivalenten. In de grotere steden zijn er meer laadpunten dan in de kleinere gemeenten. De steden Gent en Antwerpen zijn de absolute koplopers en inmiddels beschikken alle Vlaamse gemeenten over minimaal 1 publiek laadpunt. Fors meer dan de helft van de publieke laadpunten in België staat dan ook in Vlaanderen. Het aantal private laadpunten is onbekend.
Duwtje in de rug
In Vlaanderen krijgt de verkoop van elektrische personenwagens – en daarmee de verkoop van laadpunten – in 2024 bovendien een duwtje in de rug. Nieuwe, volledig elektrische wagens met een aanschafprijs van maximaal 40.000 euro die vanaf 1 januari 2024 ingeschreven worden, komen namelijk in aanmerking voor 5.000 euro subsidie. In 2025 bedraagt de subsidie 4.000 euro en in 2026 3.000 euro. Vlamingen kunnen bovendien, als ze geen ruimte hebben voor het installeren van een laadpunt op eigen grond, een publieke laadpaal aanvragen. Verder is er ook een subsidie voor tweedehands elektrische auto’s.
Ook in Nederland kunnen consumenten in 2024 subsidie krijgen als ze een elektrische auto kopen, nieuw of tweedehands. De subsidie voor nieuwe, volledig elektrische personenauto’s is daarbij 2.950 euro.
Lees het volledige artikel hieronder in de Solar Magazine Marktgids Zonne-energie 2024.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.