
Vooral formules van beursgenoteerde bedrijven nemen volgens de onderzoekers het voortouw, mede gedreven door regelgeving. Gemiddeld streven de Nederlandse winkelketens naar 55 procent CO2-reductie van de eigen activiteiten in 2030. De CO2-uitstoot veroorzaakt door hun vele leveranciers hebben de meeste retailers nog niet in kaart gebracht, terwijl daar volgens ING de meeste uitstoot zit.
Europese richtlijn
Vanaf 1 januari 2024 wordt een nieuwe Europese richtlijn – de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) – van kracht. Daarmee worden beursgenoteerde bedrijven vanaf het financiële boekjaar 2024 verplicht te rapporteren over de impact van de bedrijfsactiviteiten op mens en klimaat.
Vanaf het boekjaar 2025 geldt deze richtlijn ook, onder bepaalde voorwaarden, voor grote niet-beursgenoteerde ondernemingen die voldoen aan bepaalde criteria. Het doel van de richtlijn is om meer transparantie over de duurzaamheidsprestaties van organisaties te creëren.
Directe CO2-uitstoot laag
De retail heeft zelf een relatief lage CO2-uitstoot. De eigen emissies van de 40 onderzochte winkelketens vertegenwoordigen gemiddeld zo’n 2 tot 10 procent van de totale emissies, afhankelijk van het segment waarin een retailer actief is. Dit betreft dan met name de CO2-uitstoot van winkelpanden, het hoofdkantoor en distributiecentra.
Circa 90 tot 98 procent van de CO2-uitstoot zit elders in de keten, zowel bij producenten en andere leveranciers als bij de consument. De grootste impact op de CO2-uitstoot bij winkels wordt veroorzaakt door de producten die ze in- en verkopen. Maar ook transport en distributie, het produceren van verpakkingen en het gebruik van de producten door de consument, zoals het energieverbruik van een wasmachine, worden gezien als CO2-uitstoot van de retailsector.
|
Greenhushing De economen van ING merken op dat sommige winkelketens mogelijk wel al bezig zijn met het formuleren van klimaatdoelen, maar nog in de beginfase zitten en daarom de ambities nog niet publiekelijk delen. Dit wordt ook wel ‘greenhushing’ genoemd, wat het tegengestelde is van greenwashing. Bij greenhushing houden bedrijven zich stil om niet op te vallen, of om geen reputatieschade op te lopen of om niet beschuldigd te worden van greenwashing. Van greenwashing is sprake als bedrijven zich groener voordoen dan dat ze feitelijk zijn. |
14 bedrijven
Van de 14 bedrijven die wel klimaatdoelen publiekelijk hebben gedeeld, hebben 12 bedrijven concrete klimaatambities opgesteld en 2 bedrijven alleen een net-zero doelstelling.
Uit de inventarisatie blijkt dat de winkelformules met concrete klimaatdoelen veelal onderdeel zijn van beursgenoteerde bedrijven. Dit zijn ook de eerste bedrijven die vanaf 2025 volgens de Europese richtlijn moeten rapporteren. De meest genomen maatregelen om de CO2-uitstoot te verminderen, zijn het gebruik van led-verlichting, overstappen op wind- en zonne-energie en het installeren van zonnepanelen op daken van het hoofdkantoor en de distributiecentra. Ook isolatie en warmtepompen worden genoemd.
Werk aan de winkel
Het economisch bureau van de ING concludeert al met al dat er in de retail werk aan de winkel is op het gebied van de klimaattransitie, omdat uit de inventarisatie blijkt dat een meerderheid van de grootste Nederlandse winkelformules nog geen concrete CO2-reductiedoelen heeft, of deze in ieder geval niet openbaar publiceert.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.