Hoe internationaal is Energyra?
‘We boeken slechts 20 procent van onze omzet in Nederland, de rest in het buitenland. Onze zonnepanelen – de lichtste ter wereld – zijn niet de goedkoopste. Ze behoren echter wel tot de beste en hebben tot 28 procent beter rendement. Nederlanders zijn echter gek op lage prijzen, en die van de Chinese merken zijn het laagst, momenteel zelfs extreem laag. De markt wordt gekocht. Of er PFAS of fluor in zit, of er slavernij aan te pas komt, dat leggen we naast ons neer. Iedereen koopt ze gewoon. En daarbij wordt ook niet gekeken naar de opbrengst, terwijl onze zonnepanelen juist ontwikkeld zijn voor een markt met lage zonstanden waardoor ze juist ’s morgens en ’s avonds een veel beter rendement hebben.’
In welke landen zijn jullie actief?
‘Heel veel. Zo zijn we momenteel bezig met een groot project in Zuid-Afrika. We voorzien het rugbystadion van de Blue Bulls in Johannesburg van zonnepanelen. Dat zijn er in totaal 5.000, waarvan 1.500 lichtgewicht zonnepanelen voor op het dak. Deze verzenden we zonder frame en junction boxes. Die worden daar gemonteerd. Als dit een succes wordt, gaan we nog 6 stadions doen. Daarnaast voorzien we onder andere green houses van Eskimo’s in Canada van geïntegreerde zonnepanelen. En in het Midden-Oosten leveren we bijvoorbeeld zonnedaken. Die hebben we samen met Kingspan ontwikkeld, een wereldleider in daken – voornamelijk lichtgewicht – en wanden.’
Waarom is dat een interessante markt voor jullie?
‘Vanwege het klimaat wordt er niet geïsoleerd. De daken zijn licht, kunnen veelal geen standaardzonnepanelen dragen. Wij kunnen onze laminaten direct lamineren op hun dak of erop bevestigen middels een drager met industriële tape. Er is dus geen onderconstructie nodig. Daarmee leveren ze wat in op het rendement, maar de zon schijnt er altijd.’
Jullie sloten je aan bij ‘Climate Neutral Real Estate Gulf Region’, een bedrijvencluster dat gebouwen wil verduurzamen in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE), Saudi-Arabië en Oman.
‘Dat is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Ik zei direct ja toen ik werd gebeld door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). We zagen die regio dus al als zeer interessant vanwege de vele industriële daken met lichtgewicht constructie. Maar dat wil niet zeggen dat je daar zomaar overal binnenstapt om zaken te doen. Je hebt een kruiwagen nodig en die biedt in dit geval RVO.’
Het kost veel moeite?
‘Wij hebben er als Nederland best een goede naam opgebouwd met onze unieke producten. Overheden, projectontwikkelaars en bedrijven willen vergroenen. Maar wij zijn geen groot bedrijf, hebben niet de capaciteit om heel veel tijd te steken in het veroveren van die markt. Aan tafel komen bij de juiste personen is ook lastig. Met zo’n brede groep bedrijven, en steun van de Nederlandse overheid, lukt dat wel. Samen ga je sneller en kom je verder.’
Hoe breed is jullie groep?
‘We zijn met 18 partners – architecten, automatiseerders, bouwers, watermanagementbedrijven, kennisinstituten… Wij zijn niet de enige ontwikkelaar en fabrikant van zonnepanelen. Ook Exasun en ZigZag Solar, die beide mooie bipv-oplossingen bieden, zijn van de partij. Samen kunnen we veel waarde toevoegen aan onze groep.’
Wat is de status op dit moment?
‘We hebben al bijeenkomsten gehad om elkaar te leren kennen en tot een goede propositie te komen. Eind dit jaar reizen we voor de eerste keer af naar de Golf om belangrijke partijen te ontmoeten. April volgend jaar organiseren we een Holland-fair om ons verhaal, dat wij gezamenlijk kunnen toevoegen, nog eens goed in beeld te brengen en zakelijke contacten op te doen. Zo moet het balletje gaan rollen. Ik verwacht hier heel veel van.’