Staatsbank KfW beheert het subsidieprogramma waarvoor het federale ministerie van Digitale Zaken en Transport 500 miljoen euro uit heeft getrokken. De subsidie kan aangevraagd worden door particuliere woningeigenaren die zelf in het huis wonen, al een elektrische auto bezitten of er een besteld hebben op het moment van de subsidieaanvraag.
5 kilowattpiek of kilowattuur
Het subsidieprogramma voorziet in een eenmalige subsidie voor de aanschaf van zonnepaneelinstallaties met een opwekcapaciteit van minstens 5 kilowattpiek, thuisbatterijen met een opslagcapaciteit van minimaal 5 kilowattuur en laadpalen met een capaciteit van minstens 11 kilowatt op voorwaarde dat alle 3 de installaties tegelijkertijd worden aangeschaft. Subsidie voor afzonderlijke componenten is daarmee uitgesloten.
10.200 euro
Voor de zonnepaneelinstallatie wordt 600 euro subsidie per kilowattpiek toegekend tot een maximum van 6.000 euro. Voor de thuisbatterij wordt 250 euro subsidie per kilowattuur opslagcapaciteit toegekend tot een maximum van 3.000 euro en voor het laadpunt een vast bedrag van 600 euro. Is de laadpaal in staat om bidirectioneel te laden – dus van het huis naar de auto en omgekeerd – is de subsidie 1.200 euro. Daarmee bedraagt de maximale subsidie 10.200 euro.
Combinatie
‘Voor het koolstofvrij maken van de transportsector is de uitbreiding van elektrische mobiliteit in combinatie met de opwekking en het gebruik van groene stroom een sleutelfactor’, stelt Katharina Herrmann, lid van de raad van bestuur van KfW. ‘Met het nieuwe subsidieprogramma voor laadpalen, zonnepaneelinstallaties en energieopslagsystemen ondersteunen we namens de federale overheid de verdere uitbreiding van een gedecentraliseerde, net- en klimaatvriendelijke oplaadinfrastructuur.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.