Wat was het idee achter de oprichting van Octave?
‘Dat deden we met 3 co-founders in 2020. Geen energietransitie zonder flex. Dat was ons duidelijk, maar het is belangrijk om dat zo duurzaam mogelijk te doen. Je wilt het paard niet achter de wagen spannen. Door batterijen op grote schaal een tweede leven te geven, kun je de impact op milieu en klimaat aanzienlijk verminderen.’
Dat is niet de gemakkelijkste weg vanuit bedrijfsmatig perspectief.
‘Het begon uit nieuwsgierigheid naar wat er zou gebeuren met de batterijen uit elektrische steps, die je in die tijd overal zag opduiken in Belgische steden. Na een gesprek met Bebat, verantwoordelijk voor de recycling van batterijen in ons land, werd ons duidelijk dat de grote potentie in het hergebruik van autobatterijen ligt.’
België is geen koploper in elektrische auto’s…
‘De auto van de toekomst is elektrisch. Er komt dus een enorme stroom aan afgedankte lithium-ion-batterijen aan. Die zijn van hoge kwaliteit wat betreft efficiency, capaciteit, robuustheid en veiligheid. Zijn ze niet meer geschikt voor gebruik in auto’s, dan kun je ze nog prima toepassen in stationaire opslagsystemen.’
Waar staan jullie op dit moment?
‘Na dat gesprek met Bebat bouwden we ons eerste prototype, een thuisbatterij. Daarna schaalden we op, realiseerden een batterij met een vermogen van 30 kilowatt en een opslagcapaciteit van 75 kilowattuur voor Terranova. Die ging juli 2022 in online en wordt ingezet bij een zonnepark in Zelzate, onder andere om een waterzuivering van stroom te voorzien als de zon onder is. We hebben dus laten zien dat het kan, maar inmiddels zijn we alweer veel verder.’
Hoeveel verder?
‘We focussen ons op zakelijke stationaire opslagsystemen, met name voor kleine en middelgrote bedrijven. We hebben er meer dan 62 verkocht met een totale capaciteit van 7,2 megawattuur. Daarmee voorkwamen we 830 ton CO2-uitstoot in vergelijking met het gebruik van nieuwe batterijen. De projecten lopen uiteen, een batterij van 93 kilowattuur bij een windturbine, een batterij met een vermogen van 111 kilowatt bij een champignonkweker en een batterij met een vermogen van 1,3 megawatt bij een afvalverbrander. De toepassingen zijn even divers, het vergroten van het zelfverbruik van zonnestroom, peakshaving, handel op de energiemarkten, netbalancering…’
Hoe verklaar je dit succes?
‘De vraag naar opslagsystemen groeit snel. Bedrijven maken hun keuze allereerst op 2 criteria: kwaliteit en prijs. Wij kunnen mee met de beste; bieden een modulair design met allerhande veiligheidsfeatures, oplossingen voor allerhande applicaties, monitoren de prestaties op afstand, vervangen modules wanneer dat nodig is.... Octave is bovendien niet duurder dan partijen uit China. Daarbovenop komt dan het duurzaamheidsargument, de veel lagere footprint van onze producten. Ook daar is de markt steeds gevoeliger voor. In België gaan we nu hard, maar onze ambities reiken verder. Een volgende, logische markt is Nederland, als buurland dat dezelfde taal spreekt en waar de netcongestieproblematiek groot is. Ook hier is het potentieel groot, maar moeten de eerste concrete opdrachten nog volgen. We zijn dus volop op zoek naar partners in Nederland om onze oplossing uit te rollen.’
Hoe ingewikkeld is wat jullie doen?
‘Het is geen rocket science, maar het is wel specialistisch werk. De technologie om met verschillende typen batterijmodules te kunnen communiceren en deze ook te integreren in een standaard racking systeem is uniek. Je moet dan weten wat je doet, de techniek beheersen, de behoeften in de markt kennen, die weten te overtuigen met het juiste product, je service en toelevering op orde hebben.... Daar zijn wij vooralsnog best uniek in.’
Hoe groot kan de markt voor opslag met hergebruikte autobatterijen worden?
‘Lithium-ionbatterijen zijn voorlopig de standaard in de automotive. Die zijn heel goed toepasbaar in stationaire systemen. Op dit moment is het aanbod van tweedehandsautobatterijen al voldoende om aan de vraag te voldoen. Dat gaat niet veranderen. In 2030 zal er in Europa vraag zijn naar zo’n 200 gigawatt flexibel batterijvermogen, in 2050 ten minste 600 gigawatt. Kijk je naar de verwachte groei van elektrische voertuigen dan loopt het verwachte vermogen aan afgedankte autobatterijen daar goed mee in de pas. We hoeven dus helemaal geen nieuwe batterijen te maken voor stationaire toepassingen.’
Wat is de toekomst van Octave?
‘We werken nu met 11 mensen, richten ons op ontwikkeling en ontwerp, en het bedienen van de markt. De assemblage besteden we uit. Dat zal zo blijven. Tegelijkertijd streven we naar groei. We willen naar massaproductie, een leidende partij worden in Europa in onze markt. Dit jaar zullen we afklokken op 10 megawattuur installed base. Binnen 5 jaar moet dat ten minste groeien naar 10 keer zoveel. Daarin worden we gesterkt door een investering vanuit EIC, Europa’s belangrijkste programma voor het identificeren, ontwikkelen en opschalen van baanbrekende technologieën en innovaties. Wat wij doen, is immers ook heel relevant voor meer onafhankelijkheid van China voor onze energietransitie; wat je hier kunt hergebruiken, hoef je niet uit verre landen te halen.’