logo
wvhj2023
© © Peter De Kievith | Dreamstime.com
© © Peter De Kievith | Dreamstime.com
23 juni 2023

Nationale Milieudatabase: behoefte aan actuele milieudata zonnepanelen onverminderd groot

‘De zonne-energiesector moet zijn huiswerk maken: lever zo veel mogelijk milieudata aan, laat productkaarten maken en probeer te innoveren zodat de milieubelasting van zonnepanelen omlaaggaat.’

Die herhaaloproep doen Jan-Willem Groot en John Drissen van de Stichting Nationale Milieudatabase.

Alarm
‘Een individuele productkaart voor een zonnepaneel, zonnecollector of omvormer is voor fabrikanten niet alleen een mooie marketingtool, maar vergroot ook simpelweg de vraag naar hun producten vanuit de nieuwbouwmarkt’. Met die boodschap riep Jan-Willem Groot 2 jaar geleden in gesprek met Solar Magazine de zonne-energiesector op om in actie te komen en hun producten te registreren in de Nationale Milieudatabase (NMD).

Nu, 2 jaar later, zien Groot en Drissen een voorzichtige positieve trend: diverse Nederlandse zonnepaneelfabrikanten en brancheorganisatie Holland Solar zijn aan de slag gegaan met het uitvoeren van levenscyclusanalyses en het opstellen van productkaarten. Tegelijkertijd blijft de toestroom van buitenlandse zonnepaneelfabrikanten nog uit, terwijl die veruit het grootste marktaandeel hebben.

Metabolic en de Dutch Green Building Council (DGBC) sloegen eind mei dan ook alarm omdat bij de productie van zonnepanelen dusdanig veel CO2 zou vrijkomen, dat de Nederlandse bouwsector de klimaatdoelen van 2030 niet kan halen. Volgens de analyse van de onderzoekers zorgen zonnepanelen bij de MilieuPrestatie Gebouwen (MPG)-berekening voor 88 procent van de impact binnen de categorie installaties. Ze baseren zich daarbij op de productkaarten van zonnepanelen in de NMD. Kritische kanttekening bij het onderzoek is dat die productkaarten in de NMD zeer gedateerd zijn – ze zijn meer dan 3 jaar oud – en er momenteel aan nieuwe productkaarten wordt gewerkt.

3 productkaarten
Er zijn in de NMD 3 categorieën productkaarten te onderscheiden. Productkaarten met merkgebonden data van fabrikanten en toeleveranciers vallen onder categorie 1 en zijn getoetst. Productkaarten met merkongebonden data (merkloos) van groepen van fabrikanten en/of toeleveranciers en branches vallen onder categorie 2 en zijn ook getoetst. Tot slot is er categorie 3; productkaarten met merkongebonden data (merkloos) vergaard door de Stichting NMD die niet getoetst zijn. De milieudata moeten 1 keer in de 5 jaar worden vernieuwd.

Voor fabrikanten van zonnepanelen en omvormers, zonnecollectoren en zonneboilers is het dan ook noodzaak om blijvend te investeren in productgerichte milieudata. Doen zij dat niet, dan zal de vraag vanuit de nieuwbouwmarkt mogelijk afnemen, omdat de categorie 3-productkaarten in de milieudatabase voor zonne-energie relatief ongunstige milieudata bevatten door een opslagfactor in milieukosten van 30 procent. Om die reden is het dan ook dat brancheorganisatie Holland Solar aan de ontwikkeling werkt van categorie 2-productkaarten: voor zonnepanelen op schuine daken, voor zonnepanelen op platte daken en voor een zonnewarmtesysteem. Deze zomer worden de 3 productkaarten door Holland Solar ingediend bij de NMD.

Witte Vlekken
Bij de ontwikkeling van de productkaarten maakt Holland Solar aanspraak op subsidie die door de stichting NMD beschikbaar gesteld wordt via het Witte Vlekkenproject. Via dat project worden leveranciers en producenten van installaties aangemoedigd om een categorie 1- of 2-productkaart te ontwikkelen.

‘Bij de start van het Witte Vlekkenproject hebben we onszelf het ambitieuze doel gesteld om 100 nieuwe productkaarten voor de milieudatabase te vergaren’, vertelt projectleider John Drissen. ‘Met 68 subsidieaanvragen hebben we dat doel weliswaar niet gehaald, maar zijn we er wel in geslaagd om bij fabrikanten en leveranciers het scepticisme over de milieudatabase weg te nemen. Ook vanuit de zonne-energiesector groeit de interesse in de NMD. Zo heeft de Nederlandse fabrikant Triple Solar productkaarten voor zijn pvt-panelen laten ontwikkelen, Vaillant voor zijn warmtepompen, Triple Solar voor zijn pvt-panelen en Solarge voor zijn zonnepanelen. Naast deze fabrikanten die alleen deelnemen aan het Witte Vlekkenproject, hebben ook Exasun, JA Solar en SunPower nieuwe productkaarten laten ontwikkelen.’

Lees het volledige artikel hieronder in de juni 2023-editie van Solar Magazine.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten