logo
wvhj2023
© Lion Storage
© Lion Storage
23 juni 2023

Lion Storage: ‘Netbeheerders terughoudend over lagere transporttarieven batterijen, werkbare oplossing nu nodig’

In 2030 moet het Nederlandse energiesysteem volgens de netbeheerders zo’n 10 gigawatt aan batterijvermogen omvatten om leveringszekerheid te garanderen. Lion Storage wil daaraan bijdragen, en wel met grote slagen.

Zo heeft het momenteel een batterij van 350 megawatt in ontwikkeling. Daarmee neemt het echter wel een voorschot op de businesscase. ‘Als de nettarieven stevig omlaag worden gebracht, kan er worden geïnvesteerd’, aldus cofounder Jeroen Althoff. ‘De afgelopen jaren was het omgekeerde het geval in Nederland. We lopen achter bij de buurlanden. Dat is onbegrijpelijk, en schadelijk voor de energietransitie.’

15 minuten
Althoff en businesspartner Arno Hendriks studeerden beiden werktuigbouwkunde energietechniek aan de TU Delft. Na hun studie scheidden hun wegen. 20 jaar later kwamen ze weer samen om een belofte aan elkaar waar te maken: samen ondernemen.

‘We hadden inmiddels veel kennis en ervaring op zak – eigen ondernemingen, start-ups, ontwikkeling van energieprojecten, financiering… Het ergste van de covid-pandemie zat erop en we kwamen bij elkaar om te bepalen wat we gingen doen. Daar waren we binnen 15 minuten uit. Waar heeft de energietransitie nu echt behoefte aan? Energieopslag! We hebben nog even stilgestaan bij long term storage. In een systeem met hernieuwbare energie is immers uiteindelijk veel meer nodig dan 2- of 4-uursbatterijen. Maar die technologie, bijvoorbeeld de flowbatterij, is vooralsnog onvoldoende commercieel ontwikkeld.’

Bigger is better
Waar zon- en windenergie toenemen en kolen- en gascentrales worden uitgefaseerd, zal de markt voor batterijen die de noodzakelijke flexibiliteit in het energiesysteem garanderen snel groot worden. Althoff en Hendriks richtten Lion Storage in 2021 op, met als corebusiness de ontwikkeling van standalone utility scale-batterijprojecten. Na een werkbezoek aan Engeland, waar de markt een paar jaar vooruitloopt op Nederland, kwamen zij tot de conclusie: bigger is better. Althoff: ‘Kleinere projecten zijn al lastig te realiseren, soms zelfs relatief lastiger dan grotere, bijvoorbeeld omdat veel internationale investeerders minder interesse hebben voor een project van “slechts” enkele tientallen megawatts. Grote fabrikanten van batterijen worden normaliter pas warm vanaf 50 megawatt of meer. Bovendien, de uitdaging van de energietransitie wordt gemeten in gigawatt en niet in megawatt.’

Grond en aansluiting
Het eerste concrete project van Lion Storage is inmiddels volop in voorbereiding. Het bedrijf ontwikkelt een project van maar liefst 350 megawatt aan vermogen in het North Sea Port-gebied, vlak bij Vlissingen. Met beheerder van het hoogspanningsnet TenneT wordt momenteel aan de aansluiting gewerkt. De plannen worden in hoog tempo geconcretiseerd met adviseurs en toeleveranciers. Hoe heeft Lion Storage dit in 1,5 jaar voor elkaar gekregen? ‘We zijn vanaf de start gelijk in de auto gestapt, op zoek naar potentiële, strategische locaties en in gesprek gegaan met contacten van vroeger’, vertelt Althoff. ‘Van het een komt dan het ander. Vanzelf gaat het natuurlijk niet. Havens zijn gericht op het transport van goederen, niet van elektronen. Wat echter hielp, was de medewerking van North Sea Port in Vlissingen, en dat daar al sinds 2016 een batterij van het Amerikaanse AES draait. Daarnaast profileert de regio zich nadrukkelijk als energieknooppunt en wil die een grote bijdrage leveren aan de energietransitie. En TenneT ziet in hoog tempo een tekort aan flexibel vermogen en een groeiende behoefte aan batterijen op zich afkomen.’

Lees het volledige artikel hieronder in de juni 2023-editie van Storage Magazine.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten