Welke trend zien jullie in de vraag naar juridische bijstand over zonnepanelen?
Detrixhe, communicatieadviseur en woordvoerder: ‘Een sterk stijgende. In 2021 behandelden we zo’n 500 geschillen. Het jaar daarna steeg het aantal met 60 procent. Het eerste kwartaal van dit jaar stond de teller al op 200, en nog eens 300 adviesvragen. De meeste betreffen zaken van consumenten.’
Waarom zijn jullie in deze cijfers gedoken?
Detrixhe: ‘Naar aanleiding van vragen gerelateerd aan onveilig werken op het dak, een actueel thema in de zonne-energiebranche dat best veel media-aandacht kreeg de afgelopen tijd. Ik ben in onze data gedoken. De resultaten waren opvallend. Maar er worden natuurlijk ook steeds meer zonnepanelen geïnstalleerd, werk- en tijdsdruk is een probleem in de branche.’
Welke geschillen zien jullie?
Drinkenburg, jurist contractuele en onroerende zaken: ‘Ze gaan over levering of een gebrek aan kwaliteit, de verhouding is ongeveer fifty-fifty. Denk bij het eerste bijvoorbeeld aan het te laat leveren van zonnepanelen, of helemaal niet, of die wel leveren maar de omvormer volgt dan veel later. Het kan ook zo zijn dat er een paar opties voor merken is voorgelegd – de klant heeft een overwogen keuze gemaakt – maar dat toch een ander systeem of alternatieve componenten worden geleverd.’
Hoe reageren mensen daarop?
Drinkenburg: ‘Ik zie over het algemeen mensen met behoorlijk wat geduld, ze zitten relaxed in de wedstrijd. Een week later is niet erg, enkele ook niet. Ze zijn blij dat ze zonnepanelen op het dak krijgen. De voorkant van het proces loopt meestal soepel. Maar er kan grote frustratie ontstaan wanneer het te lang duurt, uitstel op uitstel volgt, en niet aan de verwachting wordt voldaan. Dat geldt al helemaal als slecht wordt gecommuniceerd door de installateur en er grote bedragen zijn aanbetaald. Duizenden euro’s, soms wel 15.000 euro, in rekening brengen voordat zonnepanelen zijn aangesloten, is niet bepaald chic.’
En het gebrek aan kwaliteit?
Drinkenburg: ‘We komen van alles tegen. Omvormers die niet goed functioneren, kapotgetrapte dakpannen, grote boorgaten, lekkages, systemen die niet volgens de wettelijke technische normen zijn geplaatst, geen overhandiging van een garantiebewijs, niet-werkende monitoringapplicaties…’
Dat klinkt heftig, hoe ga je daarmee om?
Drinkenburg: ‘Wij benaderen de installateurs en vragen om een oplossing. Sommige pakken dat keurig op, andere moeten we formeel aansprakelijk stellen. Dat kan via de verzekeraar lopen als ze een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hebben, of via de rechter. Wordt de consument in het gelijk gesteld dan moet er worden betaald. Maar het kunnen heel complexe en vervelende zaken zijn.’
Hoezo?
Drinkenburg: ‘Ze kunnen jaren slepen als het escaleert. Er moeten soms externe deskundigen worden geraadpleegd. Je kunt schade en vervolgschade een-op-een claimen. Maar er kunnen discussies ontstaan over bedragen, bijvoorbeeld een dak gaat 30 jaar mee maar het is al 15 jaar oud, ik wil alleen betalen voor de rest van de verwachte levensduur. En aan de praktische kant: vraag je een andere installateur om een oplossing, dan krijg je vaak nul op het rekest. Fouten van anderen oplossen en het naleveren en installeren van een omvormer zijn niet interessant, ze hebben het al druk genoeg.’
Wat zijn oplossingen?
Drinkenburg: ‘Zet op papier wat je koopt, wat het je kost en vraag naar de leverbaarheid van producten. Betaal nooit meer dan de helft aan, en bij voorkeur de gebruikelijke 10 procent. Je kunt een installatietermijn vastleggen, en ontbindende voorwaarden. Zoek uit of de ervaringen met het bedrijf goed zijn. Installateurs: communiceer goed met je klanten, niet alleen tijdens de verkoop, maar gedurende het hele proces; ook als er zaken misgaan. Vraag geen exorbitant hoge bedragen voordat je begint. En lever goed werk natuurlijk.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.