logo
wvhj2023
© Elsun
© Elsun
16 mei 2023

Nederlandse fabrikant van zonnepanelen Elsun worstelt en komt boven: ‘Wind in de zeilen’

De redactie van Solar Magazine spreekt iedere 2 maanden met een bedrijf dat eerder een grote ambitie uitsprak. Wat is ervan terechtgekomen? Dit keer Jakob Jan Dijksterhuis van zonnepaneelfabrikant Elsun.

In 2018 kwam het nieuws dat Nederland een zonnepaneelfabrikant rijker was: Elsun. Het initiatief kwam uit de koker van de Europese speler in tochtwering Elton, het bedrijf van de familie Dijksterhuis. Elsun leverde begin 2019 de eerste zonnepanelen uit. Dat jaar wilde het 35.000 zonnepanelen produceren, en de 3 jaar daarna verdubbelen, met als einddoel volcontinue productie. Met het toevoegen van een tweede productielijn zouden er op middellange termijn jaarlijks zo’n 240.000 zonnepanelen uit de fabriek in Roden gaan rollen.

Milieu-impact
‘Zo is het niet gelopen’, aldus Dijksterhuis. ‘We draaien momenteel 8 uur per dag, net geen 10 megawattpiek op jaarbasis, ongeveer een vijftiende van onze capaciteit. Aan het product ligt het niet. Ons glas-folie zonnepaneel heeft een afmeting van 989 bij 1625 millimeter en een laag gewicht van zo’n 15,6 kilogram, wat installatiegemak betekent. Het heeft M2 perc-zonnecellen – de standaard toen wij startten – en een vermogen van 315 wattpiek. Het is een product met een relatief lage milieu-impact, onder andere omdat we gebruikmaken van een tussenlaag van polyolefine en de onderdelen grotendeels uit Europa komen. Door de hoge kwaliteit kunnen we 25 jaar productgarantie geven en garanderen we dat het aan het einde van die periode nog steeds 92,5 procent van het oorspronkelijke vermogen levert.’

Kanteling
Waarom heeft Elsun de gewenste groei niet gerealiseerd? Dijksterhuis wijt dit als eerste aan de marktvraag. Elsun verkoopt direct aan de installateur. Maar dan nog is het zonnepaneel van Elsun tot 40 procent duurder dan goedkope Chinese alternatieven. ‘Die zijn bovendien tegenwoordig vrijwel allemaal goed’, aldus Dijksterhuis.

Dat maakt volgens hem de zakelijke markt, waar de investeringen groot zijn en de marges van projecten onder druk staan, minder interessant voor Elsun. En ook de vraag voor de residentiële markt bleef achter bij de verwachtingen. De afgelopen 1,5 jaar was echter sprake van een kanteling; het kwartje viel de goede kant op. 

Lees het volledige artikel hieronder in de mei 2023-editie van Solar Magazine.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten