De rechtszaak gaat over de installatie van 54 zonnepanelen op het dak van het bedrijfspand van een klant die een aanbetaling heeft gedaan van 19.360 euro. De installateur heeft de zonnepanelen echter nooit geleverd en de 2 eisers willen daarom hun geld – inclusief rente – terugvorderen via de rechtbank.
Overmacht
De installateur beroept zich echter op overmacht, omdat de levering van omvormers en montagesystemen voor zonnepanelen vertraging heeft opgelopen. Het bedrijf heeft tegenover de rechtbank verklaard bereid te zijn het systeem alsnog aan te leggen zodra alle benodigde materialen binnen zijn.
Tekortgeschoten
De rechtbank is echter van mening dat het installatiebedrijf tekortgeschoten is in de nakoming van de overeenkomst die hij met zijn klanten heeft gesloten. De zonnepanelen moesten namelijk uiterlijk voor de zomer van 2022 op het dak geïnstalleerd zijn.
Iedere tekortkoming van een overeenkomst geeft volgens de rechter de wederpartij – in dit geval de kopers van de zonnepanelen – in beginsel het recht om de overeenkomst te ontbinden. Voor zover er al sprake is van overmacht, is dit volgens de rechtbank niet relevant omdat voor ontbinding van het contract het al voldoende is dat er een tekortkoming bestaat.
Schriftelijke aanmaning
Voor ontbinding van het contract is wel vereist dat de schuldeiser de installateur een schriftelijke aanmaning stuurt, waarbij die een redelijke termijn krijgt om de afspraken alsnog na te komen. De eisers hebben die schriftelijke aanmaning niet gestuurd, maar in december 2022 wel de overeenkomst ontbonden.
De rechtbank stapt echter over deze ‘fout’ van de klant heen, vanwege het handelen van de installateur. De klant heeft de factuur van 19.360 euro op 6 april 2022 betaald. In mei 2022 heeft de installateur aan de klant laten weten dat hij een ontsteking aan zijn knie heeft, waardoor hij niet kan komen. Vervolgens verstuurde hij op 11 juni 2022 een WhatsApp-bericht waarin hij meldt dat ‘de zonnepanelen vrijdag zouden worden geleverd’ en ‘de week erna het systeem’. Begin juli 2022 heeft de installateur vervolgens laten weten dat er grote problemen waren met de levering van de omvormers om half juli te melden dat er overgestapt diende te worden naar een ander omvormermerk.
Geen reactie
De klant heeft in juli en augustus 2022 meerdere berichten gestuurd – met de vraag of er al een ander omvormermerk gevonden was – maar hierop geen reactie ontvangen. Na meerdere Whatsapp-berichten – waarbij de installateur steeds met een ander excuus op de proppen komt – stuurt de klant half september 2022 het volgende bericht ‘Stort al het geld maar terug en kom dan de zonnepanelen halen, want je hebt weer van de week niets laten horen’.
Pas half oktober 2022 neemt de installateur weer contact op en meldt de zonnepanelen, die inmiddels wel zijn geleverd en bij de klant opgeslagen zijn, op 26 oktober 2022 op het dak te komen leggen, maar ook dat gebeurt uiteindelijk niet. Begin november 2022 laat de klant aan de installateur weten dat hij zelf een omvormer heeft geregeld, waarop die antwoordt dat hij hiervoor extra materiaal moet bijbestellen. In december, als de klant al 8 maanden na betaling van het bedrag van 19.360 euro nog altijd geen werkende pv-installatie heeft, komt de installateur nog steeds niet met een concrete datum om de zonnepanelen te installeren.
Toezeggingen
De rechter is van mening dat de installateur zijn toezeggingen voortdurend niet is nagekomen en steeds met een nieuw probleem lijkt te komen. Bovendien neemt hij niet zelf contact op met de klant en reageert niet of traag op diens berichten.
Onder deze omstandigheden kan volgens de rechter op grond van de redelijkheid en de billijkheid een ingebrekestelling van de klant achterwege blijven en is de installateur ook zonder deze ingebrekestelling in verzuim geraakt. De klant heeft de overeenkomst terecht ontbonden.
Incassokosten
De rechtbank oordeelt dat de installateur niet alleen 19.360 euro moet terugbetalen, maar in totaal 20.610,39 inclusief rente. Tot slot wijst de kantonrechter een bedrag van 1.882,10 euro aan proceskosten toe en beslagkosten van 1.244,33 euro.
De klant moet op zijn beurt de zonnepanelen teruggeven die bij hem zijn opgeslagen.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.