logo
wvhj2023
© Solarix
© Solarix
25 februari 2023

Solarix: ‘Markt voor gevels met zonnepanelen gaat los, 224 projecten in de pijplijn’

Welke innovatieve start-ups en scale-ups gaan het verschil maken in de energietransitie? Solar Magazine sprak met Marloes van Heteren van Solarix dat de vraag naar pv-gevelpanelen omhoog ziet schieten.

Hoe is Solarix ontstaan?
‘Ik werkte na mijn studie bouwkunde aan TU Delft bij verschillende internationale architectenbureaus en richtte daarna mijn eigen bedrijf op. In 2012 deden we mee aan een tender voor het herontwikkelen van het hoofdkantoor van Shell in Rotterdam. Dat moest zo energieneutraal mogelijk worden, onder andere door het opwekken van groene stroom. We wilden het dak behouden als terras en uitkijkpunt.’

Zonnepanelen op de gevels waren een oplossing?
‘Exact. Maar onderzoek leerde dat er geen specifieke producten voor waren, bijvoorbeeld wat betreft formaten en een mooie aanblik. Het zaadje was echter wel geplant bij mij. Ik zag de enorme potentie van energieopwekkende gevels; er moest een oplossing komen.’

Dat is iets anders dan het zelf doen…
‘Ik werkte al even samen met Reinier Bosch, de medeoprichter en creative director van Solarix. Als kunstenaar en productontwerper had hij een fascinatie met materialen en nieuwe toepassingen. Ook hij zag de kansen die ik zag. We hadden er toen nog nauwelijks verstand van, maar we gingen aan de slag en maakten een gevelpaneel dat energie opwekt; een samenstelling van een zonnepaneel en een aluminium composiet. Daarmee speelden we ons in de kijker.’

Hoe dan?
‘We wonnen de Solar Design Award op de Dutch Design Week van 2016. Maar de reacties uit de markt waren gemengd. De helft vond het gaaf. De andere helft dacht dat het nooit wat zou worden vanwege hogere kosten, een lagere opwek dan met traditionele zonnepanelen en de traditionele bouwsector bijvoorbeeld. Maar zien is geloven. Een jaar later waren we terug met een werkende demo met 9 zonnepanelen en een omvormer. In 2018 kregen we onze eerste echte opdracht.’

Van wie?
‘Onze launching customer was Kuijpers Techniek. Dat betekende heel veel voor ons. We toonden onder andere aan dat een snelle montage mogelijk was, dat het er goed uitzag en dat er niks stuk- ging, ook niet na een tijdje. Maar we zijn nu natuurlijk wel 5 jaar verder, er is veel gebeurd in die tijd.’

Welke ontwikkeling hebben jullie doorgemaakt?
‘Solarix is een volwassen bedrijf geworden. We hebben 10 projecten op onze naam staan, waaronder de schouwburg in Middelburg, het duurzame bedrijfsverzamelgebouw Pharos in Hoofddorp, het hoofdkantoor van Adyen in Amsterdam en de Optopper van Vorm, een circulaire prefabwoning die op vooroorlogse flats kan worden geplaatst. En sinds een jaar of 2 zien we de markt echt kantelen.’

De vraag is toegenomen?
‘Het speelt nu echt. Wij hebben 224 projecten in de pijplijn van partijen die bij Solarix serieuze interesse hebben getoond. Projectontwikkelaars en bouwers willen duurzame producten afleveren, en moeten dat ook wel, bijvoorbeeld als gevolg van regelgeving, zoals de BENG-eisen. Projecten realiseren duurt lang; van schetsontwerp tot aanbesteding naar realisatie kan zomaar 4 jaar duren. Maar de markt is los en over een paar jaar zullen gevels die zonne-energie opwekken gemeengoed zijn.’

Hoe evolueert jullie technologie?
‘We begonnen als studio, nu ligt de focus op het in de markt zetten van onze producten. In onze producten zijn we uniek met de kleurtechnologie en designs van de eerste glasplaat. Wij liften mee op de ontwikkeling van zonnecellen met steeds hogere rendementen. De zonnepanelen worden vervolgens samengesteld in Europa. Wij ontwikkelden ons eigen montagesysteem. Die componenten assembleren we zelf tot een handzaam en kant-en-klaar bouwelement. Daarnaast hebben we een flinke R&D-afdeling opgebouwd. We blijven innoveren, en doen bijvoorbeeld samen met TNO onderzoek naar het toepassen van dunnefilm-pv. De belangrijkste aandachtspunten blijven hierbij kleur en esthetiek, maar ook de toepassingsmogelijkheden in de gebouwde omgeving.’

De mogelijkheden zijn eindeloos?
‘In principe wel, maar felle kleuren gaan ten koste van de energieopbrengst. Ons huidige portfolio bestaat uit de dot- en lijncollectie. Het kleurenpalet is afgestemd op een goede combinatie met andere gevelmaterialen. We komen langs met een sample box, bijvoorbeeld bij architecten. We weten exact wat deze zonnepanelen opleveren. Dat kunnen we ook gedetailleerd berekenen voor projecten – onder andere rekening houdend met oriëntatie, oppervlak en schaduwwerking.’

Wat is jullie ambitie?
‘Solarix heeft inmiddels veel kennis en ervaring opgedaan. We hebben een voorsprong en willen daar gebruik van maken om een nationale speler van belang te blijven, en daarna Europa te veroveren. Maar de markt is groot en er moet nog heel veel zonne-energie bij komen. Het is dus goed dat we niet de enigen zijn die werken aan een grote toekomst voor zonnegevels.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten