logo
wvhj2023
© Donvictorio | Dreamstime.com
© Donvictorio | Dreamstime.com
12 december 2022

Zonnepaneelinstallateurs moeten nieuwe normaal accepteren: groothandels gooien roer om van just-in-time naar just-in-case

Het algehele tekort aan omvormers en montagesystemen voor zonnepanelen, maar ook thuisbatterijen, plaatst de Nederlandse en Vlaamse zonne-energiesector voor een steeds grotere uitdaging.

Installateurs vestigen hun hoop op de groothandel die zijn strategie en voorraadbeheer noodgedwongen wijzigt van just-in-time naar just-in-case. Daarbij is er een belangrijke randvoorwaarde: de installateur moet zijn vraag beter en verder vooruit voorspellen om de groothandel de helpende hand te reiken.

Het incasseringsvermogen van de Europese zonne-energiesector is door de zelf gecreëerde afhankelijkheid van China bijzonder klein. Er hoeft maar iets mis te gaan en Europa heeft een probleem. Het kalenderjaar 2022 – met het tekort aan omvormers, maar ook tal van andere pv-producten, als belangrijkste hoofdpijndossier – heeft dat eens temeer bewezen. De enige structurele oplossing is de wederopstanding van een Europese pv-industrie, maar dat zal meer dan een decennium in beslag nemen.

Valutarisico
Waar menig groothandel door het tekort aan omvormers in het voorbije jaar met de handen in het haar heeft gezeten, is meer recent een extra uitdaging ten tonele verschenen: het valutarisico. De fluctuatie van de euro ten opzichte van de Amerikaanse dollar bereikte in 2022 een negatief dieptepunt. Voor het eerst in 20 jaar tijd zakte de euro onder de 99 dollarcent.

Waar Nederlandse fabrikanten juist baat hebben bij een zwakke euro – hun producten zijn in het buitenland dan immers extra aantrekkelijk en dat wakkert de export aan – is het groothandels een doorn in het oog. Zonnepanelen zijn voor het leeuwendeel afkomstig uit China, dat graag in dollars afrekent. Ook een substantieel deel van de thuisbatterijen en omvormers is uit Azië afkomstig en een zwakke euro maakt de import een stuk duurder. Daarmee staat niet enkel de beschikbaarheid, maar ook de kostprijs van producten onder druk.

Niet vanzelfsprekend
Elke groothandel verkoopt wat hij inkoopt en daarom zijn relaties met fabrikanten cruciaal. Toegang tot productiecapaciteit is niet vanzelfsprekend meer. De coronapandemie heeft geleerd dat situaties helemaal kunnen omslaan. Er ontstond een wereldwijd tekort aan vrijwel alles dat nodig is om producten te maken en om die bij de consument te krijgen: grondstoffen, energie, personeel, productiecapaciteit, containers en logistieke capaciteit. De markt veranderde daarmee van vraaggedreven naar aanbodgedreven en producenten gingen anders naar hun bestaande klanten kijken. Schaarse capaciteit werd ineens verkocht aan de hoogste bieder. Daarmee is het just-in-time leveren lang niet altijd meer de standaard. Groothandels zullen hun voorraadbeheer moeten veranderen van just-in-time naar just-in-case. Van pas bestellen als voorraad nodig is, naar het aanhouden van meer voorraad van essentiële producten.

Dat betekent ook meer flexibiliteit inbouwen in de organisatie om zo gemakkelijker te kunnen switchen van leverancier, product of afzetkanaal. Want sinds de coronacrisis gaat het erom dat een groothandel de spullen heeft, ook al kost dat misschien wat meer. Installateurs moeten bestellingen beter plannen en hun ‘forecasting’ op een hoger plan brengen.

Lees het volledige artikel hieronder in de Solar Magazine Marktgids Zonne-energie 2023.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten