logo
wvhj2023
hero-image
22 oktober 2022

Het Dilemma | Valutarisico’s in de zonne-energiesector: goed afgedekt of onderschat?

Worden valutarisico’s onderschat in de zonne-energiesector? Solar Magazine bespreekt dit dilemma met Joost Derks van iBanFirst. ‘Duik er diep in, zorg dat je het begrijpt, maak een bewuste keuze.’

Hoe zie jij de valutarisico’s voor de zonne-energiesector van dit moment?
‘Stel je koopt voor 1 miljoen euro zonnepanelen in China, dan reken je doorgaans af in Amerikaanse dollars. Nu zijn de koersen van de euro en dollar vrijwel 1 op 1. Maar als er een half jaar later moet worden afgerekend bij levering en een dollar kost bijvoorbeeld 1,1 euro, dan zijn die zonnepanelen een ton duurder. Dat is niet niks. Hoe onzekerder en volatieler de markten, hoe groter dit risico. Daar moet je niet blind voor zijn.’

Jij ziet dat gebeuren?
‘Er zijn ondernemers die heel bewust valutarisico’s indekken, bijvoorbeeld door de koers van de dollar via ons vast te leggen in termijntransacties. Wij reserveren die dollars dan op het moment van inkoop. Anderen denken “ik zit al tientallen jaren in de internationale handel en heb er wel kijk op”. Ze houden de spotmarkten in de gaten en kopen zelf hun dollars in wanneer hen dat gunstig lijkt. Maar er zijn ook behoorlijk wat bedrijven die er niet echt mee bezig zijn, of onvoldoende, of niet optimaal.’

Wie gaat er nou gokken op een koers die alle kanten op kan schieten?
‘Exact. En er is natuurlijk nogal wat aan de hand in de wereld de laatste tijd; corona, een oorlog in Oekraïne, toenemende geopolitieke spanningen. De schommelingen op de valutamarkten zijn groot, gaan snel en zijn lastig voorspelbaar. Daarnaast zijn internationale supply chains nog steeds verstoord. Als jouw lading omvormers 3 maanden later dan afgesproken wordt geleverd terwijl je de dollars voor betaling al hebt ingekocht, dan kan dat positief en negatief uitpakken. Dat laatste wil je natuurlijk voorkomen. Wij bieden daarom ook een flexibel langetermijncontract.’

Hoe ga je het beste om met valutarisico’s in deze tijd?
‘Iedere ondernemer en onderneming is anders, er is geen one-size-fits-all-oplossing. Je moet vooral doen wat bij je past. Misschien zijn je marges op producten wel heel ruim en is je bedrijfskas groot. Dan kun je heel veel opvangen. Ook dan is het echter verstandig om je af te vragen waartoe je bereid bent en welke consequenties aan welke risico’s kleven. Als je bijvoorbeeld actief bent in het realiseren van grote zonne-energiesystemen, een marktsegment waar de marges toch al behoorlijk onder druk staan, dan wil je je valutarisicomanagement heel strak organiseren.’

De kosten voor zonnepanelen zijn de afgelopen jaren gestegen, in hoeverre had dat te maken met valutakoersen?
‘De dollar is gedurende de afgelopen 1,5 jaar zo’n 20 procent gestegen ten opzichte van de euro. Aan die prijsstijging is niet te ontkomen. Je kunt je er niet oneindig tegen indekken. Het is inleveren op je marge, prijzen verhogen of een combinatie van beide. Maar door overwogen om te gaan met valutarisico’s kun je wel tijd kopen om je aan te passen aan veranderende omstandigheden en dus ook je concurrentiepositie verbeteren.’

Wat gaat die dollar doen in de toekomst?
‘De sleutel is, naast het renteverschil tussen de dollar en de euro, de oorlog in Oekraïne. Zolang die voortduurt, wordt de dollar gezien als een veilige haven; hij is nu zwaar overgewaardeerd. Op het moment dat er vredesbesprekingen starten is dat snel voorbij en zal de euro weer aan kracht winnen. Ook daar moet je je op voorbereiden wanneer je zonne-energieproducten buiten Europa inkoopt.’

Onder de streep: worden valutarisico’s goed afgedekt in de zonne-energiesector?
‘Een betere vraag is of er voldoende bewustzijn is over het belang daarvan. Dat is niet het geval. Het kan een stuk beter bij heel veel bedrijven, grote en kleine. Mijn advies is: duik er diep in, zorg dat je het begrijpt, maak een bewuste keuze over hoe je ermee omgaat. Denk ook goed na met welke partner je in zee gaat. Vele bedrijven vertrouwen wat dit betreft nog steeds op hun bank. De vraag is of dat wel heel verstandig is. Ik zie bij die instellingen toch vaak een houding van “hoe minder de klant weet, hoe meer wij kunnen verdienen”. Ze zijn ook niet altijd even creatief. Ieder bedrijf is uniek. Er zijn zo veel oplossingen om met valutarisico’s om te gaan. Het is ook goed om regelmatig te evalueren; doe een periodieke sanity check. Blijf nadenken en ben niet bang om een second opinion te vragen.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten