logo
wvhj2023
© LONGi
© LONGi
1 oktober 2022

Het Dilemma | Is de zonne-energiesector gebaat bij meer genderdiversiteit?

Is de zonne-energiesector gebaat bij meer genderdiversiteit? Solar Magazine bespreekt dit dilemma met Gulnara Abdullina van LONGi. ‘Absoluut, het brengt balans en resultaten. Het gaat niet snel genoeg in Europa.’

Waarom koos je voor een carrière in de zonne-energiebranche?
‘Ik werkte in verschillende commerciële functies in de Chinese waterstofindustrie en bedrijven die consumentengoederen maken. In 2009 ging ik, na het behalen van MBA van de China Europe International Business School in Shanghai, aan de slag bij Jinko Solar. Er was een globale financiële crisis gaande, maar solar was in opkomst.’

Jij zag de commerciële mogelijkheden?
‘Hernieuwbare energie had al lang mijn interesse. China investeerde flink in het opzetten van een pv-industrie. Die stond nog in de kinderschoenen. Maar vele Chinese fabrikanten van zonnepanelen en omvormers hadden de ambitie om wereldspelers te worden. Voor iemand die zich focust op commercie en China als thuisbasis had, was dat een goede uitgangspositie op een mooie plek in de waardeketen.’

Jij was de eerste buitenlandse werknemer van Jinko Solar. Wat merkte je daarvan?
‘Ik leidde de internationale sales, bouwde aan een globaal businessdevelopmentteam, was verantwoordelijk voor opkomende markten en general manager voor het Midden-Oosten en Afrika. Ik rolde dus van het een in het ander. Daarbij werd ik altijd fair behandeld. Dat ik niet Chinees was, maakte niet uit. Ik heb natuurlijk wel mijn lessen geleerd.’

Je doelt op culturele verschillen?
‘Ik ben in Rusland geboren. Ik heb lang in de Verenigde Staten gewoond. Dat betekent dat ik vrij direct ben. Met diplomatie, flexibiliteit en wendbaarheid kom je verder binnen een Chinese onderneming. Aan de andere kant, de Chinese solar industrie is uiteraard sterk geglobaliseerd en gemoderniseerd over het aflopen decennium; er wordt lokaal met lokale mensen gewerkt. Dat geldt zeker voor LONGi.’

Je trad maart 2021 in dienst van LONGi als Vice President Europe. Je zult een hectische tijd achter de rug hebben…
‘Sinds corona is er veel veranderd. De pandemie heeft overal gezorgd voor een nieuwe mindset en realiteit; waarderen wat echt belangrijk is en het omarmen van nieuwe manieren van zakendoen bijvoorbeeld. Dat gezegd hebbende, het was een intense periode. Er waren issues ten aanzien van grondstoffen, productiecapaciteit en de energievoorziening in China, De supply chain ontregelde, de kosten voor transport stegen enorm. Vanaf begin dit jaar schoot de vraag naar zonnepanelen bovendien omhoog door de energiecrisis. Wij hebben tijdens mijn eerste jaar, ondanks de pandemie, onze business verdubbeld in Europa. Maar we willen onze klanten natuurlijk ook gewoon goed in hun behoefte kunnen voorzien. Volgend jaar zal hopelijk verlichting brengen. De prijzen zullen naar verwachting stabiliseren en vanaf Q2 zal ook de toelevering normaliseren, als er geen gekke dingen gebeuren natuurlijk.’

Je komt in de zonne-energiesector nog steeds weinig vrouwen tegen, ook in topposities als de jouwe. Hoe ervaar jij dat?
‘Het is jammer genoeg waar dat het aantal vrouwen in de hernieuwbare-energiesector nog te laag is, net onder de 11 procent volgens de IAE. Ik heb in mijn werk echter nog nooit het gevoel gehad dat ik anders werd benaderd omdat ik een vrouw was, ook niet in landen waar gender een rol speelt in de maatschappelijke positie. Misschien heb ik daar geluk mee gehad. Bedrijven zoals LONGi zijn zeer open-minded als het gaat om vrouwen in de top. LONGi doet het goed op het vlak van genderdiversiteit met ongeveer een kwart vrouwen in managementposities. Dat is veel meer dan het gemiddelde in onze industrie. In China is sowieso veel minder sprake van een glazen plafond. Daarin is ook wel wat veranderd het afgelopen decennium; een shift vrouwen in zachtere functies zoals HR en marketing naar hardere functies. Denk aan financiën en techniek. In Europa is het anders. Hier gaat het niet snel genoeg,’

Waarom denk je?
‘Onze sector verschilt niet van heel veel andere. De oorzaken zijn legio, het zit in de geschiedenis en de cultuur van bedrijven. Vrouwen krijgen een gezin en dan zijn ze weg, dat beeld bestaat nog steeds. En ze hebben ook vaak de primaire zorgtaak in gezinnen. Maar vrouwen moeten die posities natuurlijk ook nastreven. Hoe dan ook, het probleem is hardnekkig. Niet voor niets heeft Europa dit jaar een besluit genomen over een vrouwenquotum in de top van bedrijven. Dit soort ontwikkelingen afdwingen is echter lastig.’

Is de zonne-energiesector gebaat bij meer genderdiversiteit?
‘Absoluut, meer vrouwen in de top brengt balans, het zorgt voor een andere manier van denken en een nieuwe dynamiek. Een grote, wereldwijde studie toonde aan dat meer diverse teams - wat meer vrouwen betekent - de omzet en winst daadwerkelijk verhogen. Een goed gemengd team zorgt ook voor een betere sfeer en minder ruzie, zo is mijn ervaring. Ik raad genderdiversiteit dus iedereen aan. Wij zijn momenteel weer sterk aan het uitbreiden en ik spreek nu meer vrouwelijke kandidaten. Misschien is dat niet verwonderlijk; vrouwen tonen in het algemeen een sterkere interesse in duurzaamheid. Er is dus een voorwaarts momentum. In de natuurlijke, verzorgende aard van vrouwen resoneert de kans om een positieve impact te maken voor toekomstige generaties.’

Dan moeten ze wel voor je willen werken, de arbeidsmarkt is krap.
‘Wij zitten in een harde business - een volatiele markt, hoog tempo, veel druk, grote belangen… Wat we doen is echter prachtig. We maken geen wapens bijvoorbeeld. Aan de andere kant maken we ook geen sexy producten zoals fashion. Maar we werken wel aan een betere wereld voor de toekomstige generaties. Dat geeft een heel goed gevoel en het past bij heel veel vrouwen. Dat moeten we dus meer gaan communiceren.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten