‘Er is plotseling een extra verdienmodel ontstaan voor het combineren van laadpalen, zonnepanelen en batterijen.’
Europa wil in 2050 klimaatneutraal zijn. Onderdeel van dit streven is een reductie van fijnstof- en CO2-uitstoot door vervoer met 90 procent, zo staat in de Green Deal die de Europese Commissie vorig jaar presenteerde. De transitie van fossiele naar groene mobiliteit werd echter al eerder ingezet. Zo legde Nederland in 2017 vast dat alle nieuwe personenauto’s die vanaf 2030 verkocht worden emissievrij moeten zijn. En 2 jaar daarvoor werd reeds het systeem van Hernieuwbare Brandstofeenheden (HBE’s) geïntroduceerd. Dit faciliteert de inzet van een toenemend aandeel duurzame energie door brandstofleveranciers.
Compenseren
Bedrijven die in Nederland brandstoffen zoals benzine en diesel verkopen – de Shells en Exxons van deze wereld – zijn verplicht hun koolstofemissie te compenseren met deze HBE’s. De jaarlijkse hoeveelheid is afhankelijk van hun afzet. Ze ontvangen HBE’s voor geleverde biobrandstoffen die ze inboeken in het Register Energie voor Vervoer (REV). Dat wordt beheerd door de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa). In de praktijk kopen zij de meeste HBE-certificaten echter bij derden; bedrijven die groene energie zoals biogas, blauwe diesel en stroom produceren met windmolens en zonnepanelen. Leveren zij die aan wegvoertuigen, binnenschepen en vliegtuigen en registreren ze die in het REV, dan ontvangen ze HBE’s.
1,2 miljard euro
‘Op deze wijze vloeit er geld van de fossiele industrie naar de hernieuwbare-energiesector’, aldus Gunsing. ‘En dit systeem werkt. Om een voorbeeld te geven: een bedrijf zoals Fastned dat een snellaadnetwerk langs snelwegen bouwt en exploiteert, kan de kosten in de hand houden dankzij de verkoop van HBE’s. 5 tot 7 eurocent van elke verkochte liter fossiele brandstof in Nederland wordt momenteel omgezet in HBE’s. De jaarlijkse handel in HBE’s bedraagt inmiddels zo’n 1,2 miljard euro en het volume zal stijgen. Bedrijven die brandstoffen voor vervoer leveren, moeten hun aandeel hernieuwbaar doorlopend vergroten, van de huidige 17,9 procent naar 28,0 procent in 2030.’
Nieuwe kansen
Op dit moment betreft de handel in HBE’s vooral biobrandstoffen uit afvalstromen. Met de opkomst van elektrisch vervoer is echter een steeds grotere rol weggelegd voor groene elektriciteit; en verder in de toekomst ook voor hernieuwbare waterstof. In dit kader is een recente verandering in de regelgeving zeer relevant. Tot 1 januari 2022 konden alleen exploitanten van publieke laadpalen en snelladers HBE-certificaten verzamelen. Nu kan dat ook met laadinfrastructuur op bedrijfslocaties. Daarmee is er volgens Gunsing plotseling een extra verdienmodel ontstaan voor het combineren van het grootschalig laden van elektrische voertuigen met zonnepanelen, bijvoorbeeld bij distributiecentra. Dat biedt dus ook nieuwe kansen voor de zonne-energiesector.
Lees hieronder het volledige artikel in de september 2022-editie van Solar Magazine.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.