Het Nationaal Laadonderzoek is een jaarlijkse, grootschalige enquête naar het laadgedrag van Nederlandse rijders van elektrische auto’s naar het laden van elektrische auto’s. Aan de derde editie van het onderzoek deden een kleine 3.000 Nederlanders mee. 91 procent van de respondenten rijdt volledig elektrisch, 8 procent een plug-in hybride en 1 procent rijdt een elektrische motorfiets.
Nederlander is thuislader
De Nederlandse elektrische rijder is een thuislader. 42 procent van de kilometers wordt geladen bij de privélaadpaal, 8 procent bij het stopcontact thuis, 21 procent bij de openbare laadpaal vlak bij thuis, 13 procent bij de laadpaal op het werk, 8 procent bij de snellader, 7 procent bij de openbare laadpaal elders en 1 procent bij een stopcontact elders.
Zakelijke rijders laden vaker op het werk en particuliere rijders laden vaker bij een stopcontact. De meeste rijders (64 procent) laden op vaste tijden. Er is een piek rond 18 uur en bij de start van het lagere nachtstroomtarief; te weten 21 uur in Noord-Brabant en Limburg en 23 uur in de rest van het land.
30 procent van de elektrische rijders hoeft onderweg nooit bij te laden en meer dan de helft van alle rijders legt maximaal 1 keer per maand een grotere afstand af dan de actieradius toestaat. Vakanties zijn hierbij niet meegeteld.
Stijgende energieprijzen
66 procent van de rijders geeft aan het laadgedrag niet te veranderen als gevolg van de stijgende energieprijzen. 18 procent gaat beter kijken waar laadkosten het laagst zijn, 11 procent gaat minder snelladen en 5 procent gaat minder autorijden.
Meer dan de helft van de rijders is bekend met slim laden en de voornaamste reden om slim te laden is ‘Optimaal gebruikmaken van duurzame energie’. De gebruikers zien het vooral als slim omgaan met de capaciteit van het stroomnetwerk en doen het met name bij de laadpaal thuis, door te laden op eigen zonne-energie of door ’s nachts buiten piekuren te laden.
Zonnepanelen
De onderzoekers stellen dat een opvallend hoog aantal elektrische rijders zonnepanelen heeft: 68 procent. Van de thuisladers heeft zelfs 79 procent zonnepanelen.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.