logo
wvhj2023
© JinkoSolar
© JinkoSolar
3 september 2022

JinkoSolar grootste fabrikant ter wereld van zonnepanelen, grootformaatzonnepanelen nog dominanter

De wereldwijde top 10 van zonnepaneelfabrikanten is in de eerste helft van 2022 op zijn kop gezet. Weliswaar staan dezelfde fabrikanten in de top 10, maar wel op een andere plaats. JinkoSolar is de nieuwe nummer 1.

Dat blijkt uit een analyse van het Chinese marktonderzoeksbureau PV InfoLink.

Stuivertje wisselen
In onderstaande tabel is goed te zien dat het stuivertje wisselen is in de mondiale top. Slechts 2 van de 10 fabrikanten hebben dezelfde plek weten te behouden: Trina Solar en Canadian Solar. Grote winnaar is JinkoSolar dat de vierde plek voor de koppositie heeft ingeruild. De top 4 zag het verzendvolume groeien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Iedere top 4-fabrikant verscheepte in de eerste 6 maanden van het jaar minimaal 15 gigawattpiek aan zonnepanelen.

Positie

Fabrikant

1.

JinkoSolar (4)

2.

Trina Solar (2)

3.

LONGi Solar (1)

4.

JA Solar (2)

5.

Canadian Solar (5)

6.

Risen Energy (6)

7.

Astronergy (10) 

8.

First Solar  (8)

9.

Q CELLS (7)

10.

Suntech (9)

LONGi slaat terug
JinkoSolar klom terug naar de top met 18,21 gigawattpiek aan uitgeleverde zonnepanelen; een stijging van 113 procent op jaarbasis. Trina Solar verscheepte 18,05 gigawattpiek dankzij zijn binnenlandse distributiekanalen en overzeese verkoop.

Terwijl LONGi naar de derde plaats in de ranglijst zakte, overtrof het verzendvolume van het bedrijf in het laatste kwartaal – in de maanden april, mei en juni – dat van alle andere fabrikanten. Het bedrijf verkocht toen namelijk 11,58 gigawattpiek aan zonnepanelen. JA Solar, de nummer 4, verkocht in de eerste 6 maanden van het jaar 15,67 gigawattpiek aan zonnepanelen.

45 procent
Uit de berekening van de analisten van PV InfoLink blijkt dat de top 10-zonnepaneelfabrikanten in de eerste helft van het kalenderjaar 101,7 gigawattpiek aan zonnepanelen hebben verkocht; een stijging van 45 procent.

Ze waren daarbij volgens het marktonderzoeksbureau goed voor minimaal 80 procent, maar mogelijk zelfs meer dan 90 procent van de wereldwijde vraag (red. een deel van de zonnepanelen wordt opgeslagen in onder meer Europese distributiecentra voor latere verkoop, daarom is het exacte marktaandeel onbekend), waarbij de top 4 goed was voor 60 tot 70 procent marktaandeel.

Overzeese markten
In het eerste kwartaal zijn zonnepaneelfabrikanten door stijgende materiaalkosten geconfronteerd met hogere productiekosten, wat de leveringen volgens PV InfoLink negatief beïnvloed heeft.

In het tweede kwartaal hielden de prijsstijgingen aan, maar het verzendvolume steeg desondanks met 36 procent, met name omdat de door Europa aangevoerde energietransitie de vraag vanuit het buitenland deed toenemen. Europa draagt – ingegeven door de hoge gasprijs voortvloeiend uit de oorlog tussen Rusland en Oekraïne – bij aan een steeds groter deel van het ordervolume. Zonnepaneelfabrikanten die zich op overzeese markten richten, zien volgens PV InfoLink inmiddels 70 tot 80 procent van de bestellingen van buiten China komen.

80 procent grootformaat
Zonnepanelen uitgerust met grootformaatzonnecellen nemen bij dit alles een steeds groter deel van de verkopen voor hun rekening. De top – First Solar uitgezonderd – zag zonnepanelen met zonnecellen gebaseerd op M10-wafers van 182 bij 182 millimeter en G12-wafers van 210 bij 210 millimeter 80 procent van de verzendingen voor hun rekening nemen. Ze behaalden een marktaandeel van respectievelijk 55,5 en 20,8 procent.

Voor zonnepanelen met kleinere zonnecellen wordt het marktaandeel steeds kleiner. Zonnepanelen met zonnecellen gebaseerd op M6-wafers van 166 bij 166 millimeter waren weliswaar nog goed voor 21 procent marktaandeel, maar voor zonnepanelen met zonnecellen gebaseerd op G1-wafers van 158,75 bij 158,75 is het marktaandeel nog slechts 2,1 procent.

Zonnepanelen met n-type zonnecellen maken volgens de analisten inmiddels 1,5 procent uit van het verzendvolume, terwijl het aandeel zonnepanelen met multi-kristallijne zonnecellen inmiddels gereduceerd is tot 1,5 procent.

Spagaat
Gemiddeld streven de 4 grootste zonnepaneelfabrikanten dit jaar naar het verzenden van 40 gigawattpiek aan zonnepanelen, terwijl het gemiddelde in de eerste helft van het jaar 17,5 gigawattpiek bedroeg.

Dat brengt volgens PV InfoLink een grote druk met zich mee voor de tweede helft van het kalenderjaar. Omdat de prijzen van de toeleveringsketen in het derde kwartaal recordhoogten bereiken, zitten verticaal geïntegreerde fabrikanten in een spagaat tussen het veiligstellen van de winst en het behouden van het verzendvolume. Of de leveringen in het vierde kwartaal – als de productiekosten naar verwachting dalen – de opgelopen achterstanden kunnen goedmaken, is volgens de analisten allerminst zeker.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten