Aan boord van Artemis 1 zijn nog geen mensen. Dat komt later, als de testvlucht slaagt. Die is vooralsnog enkele dagen uitgesteld doordat een motor ‘bloedde’. Omdat de reparatie niet snel genoeg uitgevoerd kan worden, werd de lancering stopgezet. De NASA geeft vandaag een persconferentie vanaf het Kennedy Space Center in Florida over hoe nu verder.
Airbus Nederland
De Artemis 1-missie bestaat uit de Amerikaanse raket Space Launch System (SLS), de Amerikaanse capsule Orion en de Europese Service Module (ESM). De ESM voorziet Orion onder meer van water, voortstuwing en – niet onbelangrijk – elektriciteit. De stroomvoorziening komt van 12 zonnepanelen, verdeeld over 4 vleugels van 7 meter lang. Deze zijn ontwikkeld en gebouwd door Airbus Nederland in Leiden.
Rob van Hassel, zonnepanelenexpert bij Airbus Nederland: ‘Bemenste ruimtevaart is het moeilijkste en spannendste wat er is. Je moet tot het uiterste gaan op technisch gebied, maar ook waar het gaat om veiligheid. De zonnepanelen moeten oersterk zijn, superstijf en de zonnecellen moeten foutloos functioneren in de extreme omstandigheden van de ruimte. Dat is nogal wat.’
Speciaal ontwerp
Het verloop van de Artemis 1-missie vraagt om een speciaal ontwerp zonnepanelen. Dat komt onder meer door het moment waarop de Orion-capsule zijn lage baan om de aarde verlaat en op weg gaat naar de maan: de Trans Lunar Injection. Van Hassel: ‘Precies op het goede moment moeten de zonnepanelen wegklappen langs de servicemodule. Dat noemen we de praying bird manoeuvre. Daarna klappen ze terug om de capsule van energie te voorzien op weg naar de maan.’
Het ontwerp van de Europese Service Module is gebaseerd op dat van het Automated Transfer Vehicle (ATV), een Europees ruimteschip dat van 2008 tot 2014 vracht vervoerde naar het internationale ruimtestation ISS. Ook dat voertuig had zonnepanelen uit Nederland. ‘Dankzij die ervaring kunnen we nu bijdragen aan de nieuwe maanmissies’, zegt Van Hassel. ‘Continuïteit is de sleutel. Wil je op dit niveau meedoen, het hoogste niveau van ruimtevaart in de wereld, dan moet je als land blijven investeren in innovatie.’
Volgende 5 maanmissies
Airbus Nederland bouwt ook de zonnepanelen voor de volgende 5 maanmissies, waarbij wél astronauten aan boord zijn. ‘De eisen van die missies zullen steeds exotischer worden. Dat zag je destijds ook bij de Apollo-missies van de jaren ’70. Uiteindelijk betekent dit voor ons zonnepanelen ontwikkelen die nog lichter zijn, nog sterker. Met meer energieopbrengst bovendien. We moeten dus blijven onderzoeken hoe het beter kan.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.