logo
wvhj2023
© Ninlawan Donlakkham | Dreamstime.com
© Ninlawan Donlakkham | Dreamstime.com
23 augustus 2022

Nederland bereikt mijlpaal van 100.000 publieke laadpunten voor elektrische auto’s

Nederland heeft deze zomer het 100.000e publieke laadpunt voor elektrische personenauto’s verwelkomd. Dat blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur.

104.823 laadpunten
Onderstaande grafiek geeft het totale aantal laadpunten voor elektrische voertuigen in Nederland weer. Reguliere laadpunten hebben een capaciteit van ≤22 kilowatt, terwijl snellaadpunten een capaciteit van >22 kilowatt kennen.

De teller staat nu op 62.370 reguliere publieke laadpunten. Dat zijn laadpunten die 24/7 openbaar toegankelijk zijn op een publieke locatie, zonder barrières zoals slagbomen of poorten. Daarnaast zijn er 39.117 semipublieke laadpunten die zijn opengesteld voor publiek op een private locatie. Dit kan bijvoorbeeld bij parkeergarages, tankstations of bij retail- en horecalocaties zijn. Er kunnen beperkingen gelden, bijvoorbeeld qua toegangstijden. Tot slot zijn er 3.336 snellaadstations. Een snellaadpunt heeft een vermogen van meer dan 22 kilowatt en kan zowel publiek als semipubliek zijn. Opgeteld zijn er nu 104.823 publieke laadpunten.

1,7 miljoen laadpunten nodig
De in het regeerakkoord gemaakte ambitie om uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos te laten zijn, kan vertaald worden naar een wagenpark van 1,9 miljoen elektrische personenvoertuigen. Dit komt overeen met een laadbehoefte van 7.100 gigawattuur waar 1,7 miljoen laadpunten voor nodig zijn; verdeeld over publiek en privaat.

Daarnaast wordt nog een sterke groei verwacht in elektrische bussen, bestelauto’s, vrachtwagens, binnenvaartschepen, light electric vehicles en overig elektrisch transport/vervoer waar eveneens laadpunten voor nodig zijn.

1.400 per dag
De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is een meerjarige beleidsagenda met ambities en acties die ervoor gaan zorgen dat Nederlanders straks altijd overal, gemakkelijk en slim kunnen laden. Een groot aantal van de afspraken en acties wordt lokaal en regionaal uitgevoerd.

In een prognose voor de benodigde laadinfrastructuur, berekend door APPM, blijkt dat er vanaf 2025 al bijna 550 laadpunten per werkdag moeten worden geïnstalleerd. In 2030 is er zelfs een tempo van meer dan 1.400 laadpunten per werkdag nodig om aan de vraag te voldoen. Voor publieke laadpalen – met 2 laadpunten per paal – betekent dit bijvoorbeeld dat er ongeveer 217 publieke palen per werkdag geplaatst moeten worden in 2030. De aanname is dan dat het toegenomen laadvolume verdeeld wordt over snellaadpunten en normale laadpunten volgens de verhouding 15 procent versus 85 procent.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten