logo
wvhj2023
© VDL
© VDL
6 juli 2022

GTD-E werkt aan Nederlandse batterijwaardeketen: ‘Recycling maatschappelijk wenselijk en economische kans’

Het ontwikkelen van een sterk Nederlands batterij-ecosysteem om zo een snelle transitie naar klimaatneutrale mobiliteit te realiseren. Dat is het doel van Green Transport Delta – Elektrificatie (GTD-E).

Om dat te bereiken, wordt ingezet op een breed pakket ontwikkelingen; bijvoorbeeld op het gebied van schaalbare productie, slimme aansturing en de recycling van batterijen. Dat is ook hard nodig, volgens Jan van Meijl van VDL en Emma Folkertsma van TNO. ‘Nederland dreigt de batterijenboot te missen, dat mag niet gebeuren.’

In november 2021 kende de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in totaal 150 miljoen euro subsidie toe aan 8 innovatieprojecten waarin wordt gewerkt aan schoner en slimmer vervoer. Een van die projecten is GTD-E dat werd beloond met een bijdrage van 22 miljoen euro. Het komt uit de koker van het Battery Competence Center (BCC), een nationaal samenwerkingsverband tussen Brainport Development, RAI Automotive Industry NL, Netherlands Maritime Technology, bedrijven en kennisinstellingen.

Cruciale Technologie
Important Projects of Common European Interest (IPCEI) zijn grootschalige Europese samenwerkingsverbanden op het gebied van onderzoek en ontwikkeling in belangrijke strategische waardeketens. Hiermee geeft de EU invulling aan een industriepolitiek die een sterke autonome positie moet verzekeren in de cruciale technologie van de toekomst, bijvoorbeeld chips, waterstof, pv en batterijen. Er zijn 2 van deze transnationale samenwerkingsverbanden opgetuigd voor batterijen: IPCEI on Batteries (2019) en IPCEI European Battery Innovation (2021). Zowel de deelnemers als de activiteiten omvatten de volledige waardeketen; van materiaal en batterijcellen tot systemen en recycling. De lijst van deelnemende landen is lang – Finland, België, Zweden, Kroatië, Frankrijk, Italië…

Eigen slagkracht
‘Nederland doet echter niet mee’, aldus Van Meijl, programmamanager Batterij Life Cycle bij VDL en programmamanager van GTD-E. ‘Daarmee laten we kansen liggen, ook voor onze mobiliteitssector. We hebben hier prachtige, grote bedrijven zoals Damen Schipyards, DAF en VDL Groep, en kleinere innovatieve spelers in lichte werk- en personenvoertuigen. Elektrificatie is voor hen een ontzettend belangrijk ontwikkelthema om hun exportpositie te verzekeren. Kunnen ze niet aansluiten bij de belangrijke batterijinnovatieprogramma’s en investeren we als land niet in een batterijstrategie, dan verliest de BV Nederland veel slagkracht. BCC wil dit organiseren. Onlangs hebben we in dit kader samen met andere stakeholders een breed Nationaal Actieplan Batterijsystemen gelanceerd dat moet resulteren in een sterke batterijketen. Ook GTD-E mag je in dit licht zien.’

Batterijpaspoort
GTD-E is niet de grote TNO- en VDL-show, zo verzekert Van Meijl. Folkertsma, Project Manager Circular Electronics bij TNO, sluit zich daarbij aan. Centraal staat een integrale R&D-aanpak over de gehele batterijwaardeketen. Het innovatieproject kent dan ook tientallen deelnemers, waaronder bijvoorbeeld NXP, DAF Trucks, Heliox en de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). De activiteiten richten zich op het ontwikkelen van technologie en competenties op 5 hoofdlijnen. Allereerst betreft dat het creëren van een flexibele en schaalbare ontwikkel- en productieomgeving voor innovatieve batterijmodules en -pakketten. Een tweede werkpakket focust zich op de ontwikkeling van een batterijmanagementsysteem dat aansluit op aankomende wetgeving aangaande een Europees batterijpaspoort.

Stationaire opslag
Folkertsma: ‘GTD-E focust zich onder andere op een lifecycle-strategie voor batterijen. Onderdeel hiervan is een schaalbaar en veilig batterijmanagementsysteem. Wil je een batterijsysteem repareren of een batterijpakket dat zijn tijd in een auto heeft uitgediend een tweede leven in stationaire opslag geven, dan heb je uiteenlopende data nodig. Denk daarbij aan informatie over de materialen, de samenstelling, performance, levensgeschiedenis… Die moet straks worden vastgelegd in een batterijpaspoort dat via een batterijmanagementsysteem ontsloten kan worden. NXP neemt de lead in dit onderdeel van ons programma. Daarnaast richten we ons op de ontwikkeling van de volgende generatie laadinfrastructuur.’

Lees hier het volledige artikel in de juni 2022-editie van Storage Magazine.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten