logo
wvhj2023
© Tosca Weijers | Dreamstime.com
© Tosca Weijers | Dreamstime.com
12 mei 2022

Solar@Sea II: ‘Zonnepanelen op zee is als vliegen naar Mars’

Eind 2021 werd een proefinstallatie van 20 kilowattpiek aan pv op het Oostvoornse Meer in gebruik genomen. Bijzonder is de combinatie van dunnefilmzonnepanelen en een flexibel drijf- en afmeersysteem.

Zowel Clemens van der Nat van Bluewater Energy Service als Dick van Regteren van Genap zien het als een belangrijke stap richting de realisatie van rendabele zonne-energiesystemen op zee.

Dick van Regteren is eigenaar van Genap, een specialist in het engineeren en het toepassen van folieconstructies. Hij noemt de realisatie van zon op zee als met mensen vliegen naar Mars. ‘We willen het, weten dat het kan, maar het is nog nooit gedaan. Het daadwerkelijk doen, vraagt allereerst om heel veel onderzoek en experimenteren. Het begint dus met trial en error in demonstratieprojecten, en dat is wat ons consortium momenteel doet. We testen ons drijvende zonne-energiesysteem op binnenwater, alvorens de stap naar de extreme omstandigheden op de Noordzee te zetten.’

Flexibel en licht
De pilot in het Oostvoornse Meer is onderdeel van het innovatieproject Solar@Sea II. Het consortium dat dit uitvoert, bestaat naast Genap uit TNO, Bluewater, Marin, Endures en Avans Hogeschool. De testinstallatie bestaat uit 2 drijvers van 7 bij 13 meter met daarop 20 kilowattpiek aan zonnepanelen. Het concept is gebaseerd op flexibiliteit en een licht gewicht, wat zowel robuustheid als kostenefficiency moet garanderen. De zonnepanelen en drijvers bestaan uit flexibele materialen; cigs op foliekussens. De drijvers zijn constructief niet aan elkaar gekoppeld. Daardoor kan ook de verankering lichter en flexibeler worden uitgevoerd.’

Oprolbaar
‘Wij werken met losse kabels per drijver’, vertelt Clemens van der Nat, manager Strategic Development bij offshorebedrijf Bluewater, dat zich focust op dit aspect van het project. ‘In de pilot worden die per cluster van 4 of 5 drijvers afgemeerd aan de bodem. In een commercieel project kan dat per cluster van circa 20 drijvers. Je kunt wel met starre, zware en grote systemen gaan werken, maar die zijn niet goedkoop om te bouwen, naar zee te brengen, te plaatsen en te beheren. Wij kiezen voor een concept dat licht en flexibel is en daardoor optimaal meebeweegt met de dynamiek van golven en wind, en efficiënter in kosten is. De zonnepanelen worden op land geïntegreerd met de drijvers. Die zijn oprolbaar en hebben weinig transportvolume. Het systeem is ter plekke eenvoudig te installeren en zal relatief weinig onderhoud kennen.’

Lees hier het volledige artikel in de mei 2022-editie van Solar Magazine.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten