Solar Magazine - Nationaal Actieplan Batterijsystemen moet leiden tot sterkere Nederlandse batterijstrategie en -keten
Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Nationaal Actieplan Batterijsystemen moet leiden tot sterkere Nederlandse batterijstrategie en -keten
© DAF

Nationaal Actieplan Batterijsystemen moet leiden tot sterkere Nederlandse batterijstrategie en -keten

In april werd een Nationaal Actieplan Batterijsystemen voorgelegd aan de topsectoren Chemie, Energie en Hightech Systemen & Materialen. ‘Wij willen dat Nederland batterijsystemen omarmt als kritische technologie.’

‘Er moet een landelijk strategisch ontwikkel- en investeringsprogramma komen’, aldus Rutger van Poppel, projectleider van het Battery Competence Center (BCC). ‘Zo moet een krachtige, landelijke batterijketen ontstaan die zich richt op de zaken waar wij goed in zijn en de marktkansen verzilvert.’

Het BCC is in 2021 opgericht door een samenwerking tussen regionale ontwikkelingsmaatschappij Brainport Development, RAI Automotive Industry NL, Netherlands Maritime Technology, lokale bedrijven en kennisinstellingen en de provincie Noord-Brabant. Doel is het bundelen van de krachten van overheden, bedrijven en kennisinstituten op het gebied van de ontwikkeling, productie, toepassing en recycling van batterijtechnologie om de transitie naar elektrisch transport en vervoer te versnellen.  

Afhankelijk van Azië
‘Binnen het BCC brengen we onze batterij-, transport- en vaartuigindustrie bij elkaar’, aldus Van Poppel. ‘Dat begon met een verkenning van de noodzaak daartoe. Ons land heeft sterke bedrijven in de automotive; internationale original equipment manufacturers (oem’s) en toeleveranciers, maar bijvoorbeeld ook kleinere producenten van werkvoertuigen. Nederlandse scheepsbouwers zijn toonaangevend in de wereld. Bij al die bedrijven is elektrificatie van hun producten een belangrijk onderdeel van de roadmap. Zo kunnen ze hun producten verduurzamen en een wezenlijke bijdrage leveren aan de energietransitie. Maar voor de ontwikkeling en levering van batterijsystemen zijn ze in belangrijke mate afhankelijk van Aziatische landen. Met het BCC willen we daar verandering in brengen.’

Kostbaar en complex
Het eerste speerpunt van het BCC is het stimuleren van de ontwikkeling en productie van batterijmodules en -pakketten in Nederland. De auto-industrie in Nederland onderscheidt zich met name in het heavydutysegment; bussen en trucks. Bedrijven zoals DAF en VDL zijn daarin bijzonder succesvol. Hetzelfde geldt voor bouwers van vaartuigen, zoals Damen Shipyards en Heesen Yachts, die een rol van formaat spelen in de globale maritieme sector. Voor hen zijn batterijsystemen kostbare, complexe en kritische technologie die naadloos geïntegreerd moet worden in hun producten. Dat vergt innovatie en fabricage op maat, en dus nauwe samenwerking met batterijbedrijven. Die zijn er ook in Nederland, volgens Van Poppel. Hij noemt daarbij onder andere Super B en ELEO als zich snel ontwikkelende partijen, en innovatieve nieuwkomers zoals Leyden Jar, LionVolt en Delft IMP.

Digitaal paspoort
Van Poppel: ‘Nog een hoofdthema van BCC is second use en recycling. Het hergebruik van batterijen die hun tijd in voer- en vaartuigen hebben gehad, heeft diverse voordelen. Zo zijn ze vaak nog prima geschikt voor grootschalige energieopslag. Dit is een belangrijk element in de energietransitie, zeker in Nederland waar de netcapaciteit beperkt is. Die markt komt hier nu al los en er vindt in ons land veel ontwikkeling in plaats. Het is bovendien interessant om batterijen een tweede leven te geven, aangezien het per definitie duurzaam is omdat je de levensduur optimaliseert. In dit kader is het belangrijk de state of health, samenstelling, geschiedenis van de batterij en een batterijmanagementsysteem goed te kennen. Daarom werken we momenteel binnen een van onze projecten aan het ontwikkelen van een digitaal paspoort waarin alle informatie over een batterij is vastgelegd. Dat is tevens relevant voor de recycling.’

​Lees hier het volledige artikel in de mei 2022-editie van Storage Magazine.

Deel dit bericht

Dit is een artikel van

Nu in Solar Magazine

September 2022

Verzekeraars massaal gestopt met vergoeden onzichtbare schade aan zonnepanelen Belangenorganisaties verdeeld over afbouw salderingsregeling zonnepanelen HERO: van toxisch pv-glas naar circulaire glas-polymeerfrontsheet voor zonnepanelen...
Vacatures
Zonmaat zoekt:

Leermeester Electra

32-40 uur - Provincie Utrecht
Dijkman Zonne-energie zoekt:

Elektromonteur zonnepanelen

Fulltime (40 uur) - Heino
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!