Solar Magazine - Sono Motors levert zonnecellen voor elektrische bus in München
Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Sono Motors levert zonnecellen voor elektrische bus in München
© Sono Motors

Sono Motors levert zonnecellen voor elektrische bus in München

De zonneceltechnologie van Sono Motors is toegepast op een trailer van een elektrische bus van de Duitse stad München. Sono Motors werkt zelf aan de ontwikkeling en productie van een elektrische zonneauto.

De trailer voor de elektrische bus is uitgerust met 20 semiflexibele, speciale zonnepanelen met een vermogen van 2.000 wattpiek en een oppervlakte van meer dan 12 vierkante meter. De bus wordt geëxploiteerd door vervoersbedrijf Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG) en kent een beoogde CO2-reductie van 6,5 ton per jaar en een jaarlijkse brandstofbesparing van 2.500 liter diesel. De zonnepanelen voorzien de batterij en andere elektrische onderdelen zoals de verwarming, ventilatie, airconditioning en het stuursysteem van stroom.

Strengere emissienormen
‘De samenwerking met MVG illustreert het enorme potentieel van onze technologie, die nu voor het eerst in de geschiedenis van ons bedrijf wordt gebruikt in het openbaar vervoer’, aldus Laurin Hahn, medeoprichter en chief executive officer van Sono Motors. ‘Vooral in tijden van stijgende energieprijzen en steeds strengere emissienormen in stedelijke gebieden biedt onze technologie een grote toegevoegde waarde voor openbaarvervoerbedrijven.’

Het concept voor de op maat gemaakte zonnebustrailer is ontwikkeld in samenwerking met MVG om maximale ruimtebenutting en efficiëntie te garanderen. Naast de zonnecelinstallatie, die geoptimaliseerd is voor voertuigintegratie, omvat dit ook elektrische integratie door middel van de door Sono Motors ontwikkelde vermogenselektronica. De solar laadregelaar heeft een intelligent algoritme dat de energieopbrengst van de zonnepanelen optimaliseert.

Actieradius
Door de ultrasnelle optimalisatie in millisecondebereik en het meerkanaalssysteem kunnen de zonne-energieopbrengsten op de best mogelijke manier worden overgedragen naar de batterij van de bus. Veit Bodenschatz, managing director en hoofd van de busdivisie van MVG: ‘Het zonne-energiesysteem op onze aanhanger stelt ons nu in staat om onder reële omstandigheden te testen hoe goed de stroomopwekking werkt en of er misschien routes in ons netwerk zijn die beter geschikt zijn dan andere voor dit type stroomopwekking. De vraag welke energiebesparingen kunnen worden bereikt door gebruik te maken van zonne-energie is natuurlijk bijzonder spannend tegen de achtergrond van de huidige brandstof- en energieprijzen.’

De gepatenteerde zonnetechnologie van Sono Motors is zo ontwikkeld dat deze kan worden geïntegreerd en in licentie gegeven kan worden in een breed scala van voertuigen. Hahn: ‘Als elektrische bussen in de fabriek zijn uitgerust met onze zonneceltechnologie, kan er direct extra actieradius worden gegenereerd door zonne-energie op het dak en de zijkanten. Dit verkort niet alleen de stilstandtijden voor het laden, maar beschermt ook de batterij door een constant laadproces.’

Deel dit bericht

Nu in Solar Magazine

Mei 2022

Realtime interface op komst: ‘Noodrem leidt tot enorme hoeveelheid extra aansluitcapaciteit  wind- en zonne-energie’ Professor Wim Sinke zwaait af: ‘We still ain’t seen nothing yet’ Zonnemarkt: ‘Einde...
Vacatures
Janszon BV zoekt:

Projectleider Zonne-Energie

Fulltime (40 uur) - Amsterdam
kWh People zoekt:

Business Developer Benelux

Fulltime (40 uur) - Benelux
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!