logo
wvhj2023
© BYD
© BYD
28 maart 2022

BYD Battery-Box richt pijlen op de Vlaamse en Nederlandse energieopslagmarkt

BYD Battery-Box is een van de grootste ontwikkelaars en producenten van elektrische, herlaadbare batterijen ter wereld. Nu de Vlaamse markt voor thuisbatterijen losgaat, wil het bedrijf ook hier marktleider worden.

Daarbij kan het vertrouwen op het imago van een A-merk. Maar is dat genoeg in een groeimarkt met heel veel nieuwkomers? Storage Magazine vroeg het aan Julia Chen, Global Director van BYD Battery-Box.

BYD is een indrukwekkend, globaal concern. De omzet over de eerste 3 kwartalen van 2021 bedroeg 22,7 miljard Amerikaanse dollar, het telt momenteel meer dan 200.000 werknemers. Het bedrijf groeit exponentieel. Dat heeft alles te maken met de groeimarkten waarin het opereert. Naast batterijen voor elektrisch vervoer, produceert het met BYD Auto ook zelf elektrische auto’s en bussen. Vorig jaar verkocht het 603.783 volledig elektrische en hybride voertuigen, vooral in China. Daarnaast richt het zich met BYD Battery-Box op de markt voor thuisbatterijen en commerciële opslagsystemen. Daarvan zette het er wereldwijd al 220.000 weg.

Early adopters
‘Wij vestigden ons Europese hoofdkantoor al in 1998 in Rotterdam’, vertelt Chen. ‘Dat heeft mede bijgedragen aan ons imago als een tech-pionier. Onze eerstegeneratiethuisbatterij Battery-Box Pro stamt uit 2015, 5 jaar later introduceerden we de derde generatie: Battery-Box Premium. De eerste jaren richtten we ons vooral op offgrid-toepassingen; ook in Europa zijn er vele plekken waar geen stroomnet ligt. Daarnaast waren er natuurlijk de early adopters, mensen die streefden naar zoveel mogelijk zelfconsumptie van hun zonnestroom bijvoorbeeld. Daarna begon de thuisbatterij een bredere tractie te krijgen; met name waar de subsidie op zonnestroom wordt teruggedraaid of opgeheven. Zo zijn de huidige top 3-markten ontstaan: Duitsland, Italië en Engeland. BYD Battery-Box is volgens een analyse van Mackenzie marktleider in al die landen.’

Stacks
Vraag Chen naar de redenen voor het succes van BYD Battery-Box, en ze noemt allereerst de oorsprong in de automotive. Het bedrijf maakt bij zijn energieopslagtechnologie gebruik van hetzelfde platform als de autotak. In die industrie ligt de standaard ontzettend hoog, onder andere op het gebied van veiligheid, levensduur, vermogen en laadsnelheid. Daarin ligt volgens Chen ook een belangrijke reden voor de keuze voor lithium-ijzerfosfaatbatterijen. Maar de kwaliteit schuilt ook in de keuze voor een modulair systeem. ‘In 2014 en 2015 bestonden thuisbatterijen uit 1 batterijenpakket – bij vele is dat nog steeds het geval. Ze wegen al snel 100 kilo. Daar zitten installateurs niet op te wachten. De BYD Battery-Box was het eerste modulaire systeem met gemakkelijk te koppelen modules. Dat betekent ook dat onze batterijen mee kunnen groeien met huishoudens naarmate hun energiebehoefte toeneemt, bijvoorbeeld vanwege gezinsuitbreiding of de aanschaf van een elektrische auto of warmtepomp.’

Lees hier het volledige artikel in de maart 2022-editie van Storage Magazine.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten