logo
wvhj2023
© Energyra
© Energyra
24 maart 2022

Nederlandse zonnepaneelfabrikant Energyra draait weer op volle kracht: ‘Never waste a good crisis’

De redactie van Solar Magazine spreekt iedere editie met een bedrijf of kennisinstituut – ondernemer of wetenschapper – die eerder een grote ambitie uitsprak. Dit keer Daniël Kuijk, mede-eigenaar van Energyra.

Je startte Energyra in 2018, wat was het idee?
‘Het ontwikkelen en op de markt brengen van highperformancezonnepanelen, duurzaam en made in Holland. Daarmee richtten we ons uiteraard niet op grote zonnevelden, maar op toepassingen waar je veel zonnestroom wilt halen uit een beperkt oppervlak.’

En daar is markt voor?
‘Onze industrie heeft de nobele intentie om de wereld te verduurzamen en schreeuwt dat ook van de daken. Maar daar kunnen kanttekeningen bij worden geplaatst. Steeds meer kopers van zonnepanelen doen dat ook. Er ontstaat een nieuw bewustzijn, de coronacrisis heeft dit versterkt.’

Wat bedoel je daar exact mee?
‘Aan de standaardzonnepanelen die Europa overstromen, kleven nadelen. In 80 procent van de backsheets zit fluor en pfas, in de soldeerverbindingen zit lood; het zijn zware producten die over de halve wereld worden versleept met gevolgen voor de carbonfootprint en ze zijn bovenal lastig te recyclen. Energyra ontwikkelde, onder andere samen met TNO en DSM, met de EclectIQ een alternatief dat lokaal wordt gemaakt en deze nadelen niet kent: daar is zeker een markt voor.’

Ook uit het oogpunt van performance?
‘Ons nieuwste IconIQ-zonnepaneel heeft een power density van meer dan 210 wattpiek per vierkante meter. Daarmee kun je dus flinke winst boeken in de productie van groene stroom, bijvoorbeeld op kleine daken, voor energielabelverbetering, in de stad of off-gridwoningen in de Alpen.’

In 2019 ging het mis, Energyra werd failliet verklaard…
‘Wat volgde, was een dramatische thriller. Gedurende het jaar dat de curatoren aan het roer stonden, lieten we de nieuwe productielijn iedere dag draaien om die topfit te houden. Ondertussen werd naar financiële oplossingen gezocht. Er was ook interesse vanuit investeerders. Dat nam niet weg dat onze machines vrij plotseling op een veiling werden aangeboden.’

Wat gebeurde daar?
‘Menno Veldboer, bekend van het familiebedrijf Veko Lightsystems, kocht de productielijn, en daarna in overleg met de curatoren de rest van de assets. De zaak was 12 februari 2020 beklonken. Energyra kon door. Even daarna, op 15 maart, sprak Rutte het land toe: de coronacrisis was uitgebroken. Wij hadden een acuut probleem. Alles kwam tot stilstand. We konden geen onderdelen en technici meer invliegen, de toeleverketen kraakte in haar voegen.’

Dat moet als een mokerslag hebben gevoeld, hoe ging je daarmee om?
‘Ons motto was “never waste a good crisis”. We stortten ons op het ontwikkelen van nieuwe producten. Voordien focuste Energyra zich op een hoogwaardig, maar voor de rest standaard glazen zonnepaneel. De afgelopen 2 jaar is er een breed aanbod ontstaan.’

Lees hier het volledige artikel in de maart 2022-editie van Solar Magazine.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten