logo
wvhj2023
© Saman
© Saman
20 december 2021

Martin de Brouwer: ‘Zonnepanelen winterklaar maken onzin, december-check belangrijk’

Periodiek onderhoud van residentiële zonne-energiesystemen moet volgens Martin de Brouwer worden gestimuleerd om prestaties en veiligheid te borgen. ‘Verzekeraars kunnen daarvoor een belangrijke impuls geven.’

Het misverstand dat zonnepanelen nutteloos zijn in de herfst en winter is hardnekkig. Van oktober tot en met maart wekken ze gemiddeld zo’n 28 procent van de jaaropbrengst op. Gedurende november, december en januari is dat 5 procent, afhankelijk van het aantal uren zon. Heeft een zonne-energiesysteem dan een speciale behandeling nodig om de winter goed door te komen? Directeur Projecten Martin de Brouwer van Saman Groep – markleider in de residentiële pv-markt in Zeeland – noemt dit een tweede misverstand dat met name bij particulieren speelt.

Ongelukken voorkomen
‘Zonnepanelen winterklaar maken is onzin. Ze zijn gebouwd om heel lang mee te gaan; kunnen tegen de weerselementen, vorst, sneeuw, hagel, wind… worden ze bedekt door sneeuw dan werken ze uiteraard niet. Maar die schuift er meestal vanzelf weer af. Een dikke laag die lang blijft liggen, kan worden verwijderd. Laat dat dan het liefst doen door een professional, om ongelukken te voorkomen. Een goed geïnstalleerde pv-installatie heeft goed geïsoleerde componenten, dus wat betreft vochtwerking kan er in principe weinig misgaan. Tegelijkertijd is onderhoud van groot belang.’

Visuele inspectie
Acute problemen met zonnepanelen worden doorgaans direct gesignaleerd, bijvoorbeeld door de omvormer of een aardlekschakelaar die uitspringt. Voorkomen is echter beter dan genezen. Een teruglopende opwek onttrekt zich ondanks monitoring-apps bovendien niet zelden aan het oog van de eigenaren.

‘Een zonne-energiesysteem heeft dan ook onderhoud nodig’, aldus De Brouwer. ‘Ik heb het dan over een periodieke check waarbij de zaak gewoon even nagelopen wordt. Denk daarbij aan de bekabeling, connectoren, of zich geen vogels hebben genesteld onder de zonnepanelen en een visuele inspectie op beschadiging van de zonnepanelen. Doe dat vooral in december. In die maand wordt gemiddeld maar 2 procent van de zonne-energie geproduceerd. Ligt de installatie even stil, dan is het verlies het minst. Bovendien is het voor installatiebedrijven de periode waarin de meeste ruimte is voor planbaar onderhoud.’

Ad hoc
In de zakelijke markt van grote zon op dak- en veldprojecten krijgt preventief onderhoud steeds meer aandacht als integraal onderdeel van de exploitatie. Verzekeraars stellen wat dat betreft ook steeds strengere eisen. In de residentiële markt is er echter niet zelden sprake van een gebrek aan bewustzijn ten aanzien van het belang.

De Brouwer: ‘Wij merken dit ook bij Saman. Bij installatie bieden we altijd een onderhoudscontract aan, bijvoorbeeld aan particulieren en woningcorporaties. Daar wordt niet altijd op ingegaan vanwege de kosten die ermee gepaard gaan. Als je alleen ad hoc op problemen reageert, kan dat ten koste gaan van het rendement, maar ook van de veiligheid. Investeren in preventief onderhoud, jaarlijks of tweejaarlijks, is daarmee essentieel. Ik denk dat verzekeraars ook hier een belangrijke impuls voor kunnen geven, bijvoorbeeld door dit mee te nemen in de hoogte van premies.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten