Zo is er sprake van een enorme, intrinsieke drive naar verduurzaming en de wereld een beetje beter maken. Daarnaast staat samenwerking en cocreatie met installateurs centraal, en niet ongeremde groei. Momenteel maakt het bedrijf in dat kader een digitaliseringsslag om klanten nog beter te kunnen bedienen. Daarbij kijkt het ook naar de toekomst. ‘De energietransitie begint met zonnepanelen, maar de toekomst vergt uiteindelijk veel meer’, aldus Stan Bergmans. ‘Dat uit zich in een verdere verbreding van ons aanbod en dienstverlening.’
Bergmans trad in 2013 in dienst bij Alius. Hij was de achtste werknemer van de groothandel. Nu heeft hij meer dan 80 collega’s. Het bedrijf is met de snelle opkomst van de zonne-energiemarkt meegegroeid, en dat voelde niet zelden als een ritje in een achtbaan. ‘Het is allemaal heel hard gegaan’, vertelt Bergmans, inmiddels manager Operations van Alius. ‘Ik denk dat heel veel bedrijven die al lang actief zijn in de solar dat herkennen. Het afgelopen decennium was een tijd van heel hard hollen en nooit stilstaan, om de technologische ontwikkelingen bij te houden en in te spelen op de toenemende vraag. Inmiddels is de branche behoorlijk volwassen geworden. Dat vraagt om nieuwe kwaliteiten en verdere professionalisering.
Roerige tijden
Een vreemd jaar, zo mag men 2021 volgens Bergmans best noemen. Waar de coronacrisis de uitrol van zonne-energie het jaar daarvoor nauwelijks leek te treffen, zijn de gevolgen volgens hem nu duidelijk zichtbaar. De schaarste aan grondstoffen voor zonnepanelen en logistieke problemen in China voert de prijs van zonnepanelen op. Dat legt druk op de businesscases voor grote pv-projecten. Door stijging van energieprijzen zit de vraag naar zonnepanelen en warmteoplossingen bij consumenten juist flink in de lift. Bergmans: ‘Alius blijft doorgroeien, en dat is mooi. Maar het zijn wel roerige tijden waar we met zijn allen doorheen moeten navigeren. Wij zijn er voor de installateur, in goede en uitdagende marktomstandigheden. Als groothandel moeten wij ons doorlopend afvragen hoe we installateurs het beste kunnen bijstaan. Vanuit die gedachte hebben we onder andere een digitaliseringsslag ingezet.’
Eenvoudiger en intuïtiever
Alius levert niet alleen duurzame energieproducten, maar ontwikkelt die ook. Zo biedt het een eigen montagesysteem voor zonnepanelen aan: Aelex. Dat is geschikt voor schuine daken en ontworpen voor het verkorten van montagetijd en dus vermindering van installatiekosten. Het is bovendien bijzonder betrouwbaar vanwege de materiaalkeuze, het gebruik van inlegprofielen en schroefhaken. De bestelling en productie van dit montagesysteem heeft Alius onlangs geautomatiseerd. Installateurs kunnen de specificaties van hun zonne-energiesystemen 24/7 digitaal invoeren in een nieuwe tool via het klantportaal.
‘Dankzij die nieuwe configurator en een koppeling met onze productiemachine, worden de benodigde onderdelen vervolgens direct geselecteerd en nauwkeurig op maat gezaagd’, vertelt Bergmans. ‘Zo maken we snelheid en worden menselijke fouten uitgesloten. Bovendien drukken we de kosten, waardoor we bijvoorbeeld de huidige prijsstijgingen voor componenten minder sterk hoeven door te rekenen. Dit is dus een heel belangrijke innovatie. Daarnaast zijn we ook bezig met het vernieuwen van onze digitale klantomgeving, MijnAlius. Deze wordt eenvoudiger en intuïtiever in gebruik, met meer inzicht en tijdwinst voor de gebruikers als gevolg. Die is vanaf januari 2022 online.’
Lees hier het volledige artikel in de Solar Magazine Marktgids Zonne-energie 2022.
De juni 2025-editie van Solar Magazine schenkt aandacht aan het installeren van zonnepanelen in oost-westopstellingen, verdienmodellen in het post-salderingstijdperk, agri-pv en offgrid pv-installaties.