
Dat blijkt uit de ‘Marktbarometer Aanbieding Slimme Meters | Voortgangsrapportage 2020’. Het is de laatste editie van het jaarlijkse onderzoek. De acceptatiegraad van de slimme meter – oftewel het aantal mensen dat welwillend tegenover het plaatsen van een slimme meter staat, is in 2020 gestegen van 88 naar 89 procent. Bij 83 procent is de slimme meter al geplaatst op het moment van ondervraging, 4 procent heeft een afspraak staan voor de plaatsing en bij 2 procent is wel geprobeerd om de meter te plaatsen maar bleek het technisch onmogelijk.
Energieverbruiksmanager
Consumenten met een slimme meter en een energieverbruiksmanager geven volgens de onderzoekers aan beter inzicht te hebben in hun energieverbruik. De frequentie van het gebruik van een energieverbruiksmanager is in 2020 toegenomen. Toch gebruikt een groot deel van de consumenten de energieverbruiksmanager beperkt of niet. Dit geldt met name voor de apps. De displays worden vaker bekeken dan de apps.
Aantal weigeraars daalt
8 procent van de consumenten die een aanbod voor een slimme meter hebben gekregen, heeft de plaatsing geweigerd. Dat is 1 procent minder dan het jaar daarvoor.
|
|
2018 |
2019 |
2020 |
|
Percentage dat slimme meter weigert |
10 procent |
9 procent |
8 procent |
|
Percentage dat slimme meter na plaatsing laat uitzetten |
3 procent |
3 procent |
2 procent |
Redenen uit te laten zetten
Onderstaande tabel bevatten de redenen van de groep consumenten die de slimme meter laat uitzetten. Van de 2 procent die in 2020 de slimme meter na plaatsing administratief heeft laten uitzetten, doet 15 procent dit dus omdat dat de slimme meter nadelen kan bieden in combinatie met teruglevering van stroom bij zonnepanelen.
|
|
2018 |
2019 |
2020 |
|
Tevreden met huidige meter |
15 procent |
10 procent |
17 procent |
|
Nadelig voor zonnepanelen |
10 procent |
7 procent |
15 procent |
|
Ziet nut slimme meter niet |
15 procent |
15 procent |
13 procent |
|
Negatieve berichtgeving media over betrouwbaarheid slimme meter |
19 procent |
19 procent |
11 procent |
|
Bang dat privacy vermindert |
12 procent |
7 procent |
onbekend |
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.