Dit alles staat in de Routekaart Elektrificatie. De routekaart is ontwikkeld op verzoek van de Werkgroep Power-to-Industry. Opstellers zijn TKI Energie en Industrie, onderdeel van Topsector Energie, DNV en TNO. De routekaart is deze week aangeboden aan de Uitvoeringstafels Industrie en Elektriciteit onder het Klimaatakkoord en aan het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
60 procent van totale behoefte
De Nederlandse industrie draait van oudsher op een combinatie van aardgas en grote hoeveelheden restgassen. Om de industrie te verduurzamen en de CO2-uitstoot volgens de doelstellingen van het Klimaatakkoord terug te brengen, zijn flinke stappen nodig. Stappen die het huidige systeem in 30 jaar tijd moeten transformeren tot een nieuwe werkwijze. Elektrificatie is daartoe onmisbaar. De Routekaart Elektrificatie heeft tot in detail berekend en uitgestippeld wat de meest kansrijke route is tot 2030 en 2050. De conclusie? Elektrificatie zal minimaal 60 procent van de totale behoefte van de industrie invullen.
Het potentieel van elektrificatie is daarmee groter dan het huidige totale elektriciteitsgebruik in Nederland en een factor 3 à 4 groter dan de huidige elektriciteitsvraag van de industrie.
Potentieel industriële elektrificatie
Onderstaande tabel bevat het potentieel voor industriële elektrificatie voor de jaren 2030 en 2050 en de bijbehorende CO2-emissiereductie en benodigde opwek.
|
2030 |
2050 |
Elektriciteitsvraag (terawattuur) |
30 - 80 |
80 - 130 |
CO2-emissiereductie (Mton) |
9 - 20 |
20 - 45 |
Opwek (gigawatt, wind op zee) |
10 |
26 - 46 |
Een volume van 80 terawattuur – 60 procent van de industriële energievraag in 2050 – is volgens de routekaart zogenaamd no regret elektrificatie. ‘Dit maakt duidelijk dat overheid, netbeheerders, elektriciteitsproducenten en industrie nu al investeringen kunnen doen die robuust zijn naar de toekomst’, aldus de routekaart. ‘Intensieve samenwerking van alle spelers in de keten is vereist, zodat er nú keuzes gemaakt kunnen worden voor beleidsmaatregelen en investeringen die op korte termijn tot investeringen leiden en tegelijk het pad naar 2050 voorbereiden. De overheid speelt hierbij een belangrijke rol als initiator en regisseur van dit proces en bij het scheppen van de juiste randvoorwaarden voor industriële elektrificatie.’
Nationaal borgingsmechanisme
De schrijvers van de routekaart pleiten voor een gelijkmatige ontwikkeling van de opwek en vraag en stellen dat daarvoor een nationaal borgingsmechanisme nodig is. ‘Tijdelijke en beperkte mismatches zullen hierbij onvermijdelijk zijn. Landelijke borging kan deels worden vormgegeven via afgestemde landelijke doelstellingen voor industriële elektrificatie en hernieuwbare-elektriciteitsproductie. Op deze doelstellingen kan vervolgens gestuurd worden via afgestemde openstelling van financiering voor de onrendabele top. Een gelijke ontwikkeling van elektrificatie en aanvullende hernieuwbare-elektriciteitsproductie kan verder worden gestimuleerd door elektrificerende industrie te belonen voor de inzet van hernieuwbare elektriciteit in plaats van gebruik van de landelijke elektriciteitsmix.’
Dit kan volgens de routekaart bijvoorbeeld door een hoger aantal subsidiabele uren toe te kennen als de elektriciteit aantoonbaar volledig wordt ingekocht van een hernieuwbare bron. ‘Een bijkomend voordeel van een borgingsmechanisme zijn de positieve effecten voor hernieuwbare-elektriciteitsproductie. Extra industriële vraag vergroot de investeringszekerheid van nieuwe subsidievrije hernieuwbare elektriciteitsproductie zoals wind op zee. Bovendien wordt zo het risico beperkt op het ontstaan van een onrendabele top voor wind op zee door onvoldoende vraag bij piekproductie. Voor nieuwe hernieuwbare-elektriciteitsproductie met een onrendabele top, zoals zon-pv en wind op land, beperkt het de behoefte aan subsidie. De aanvullende elektriciteitsvraag kan ook (deels) compenseren voor de beoogde uitfasering van de SDE++-regeling in 2025 voor hernieuwbare-elektriciteitsproductie op land.’
4 stappen om potentieel te realiserenOm de kansen voor elektrificatie te benutten, moet er veel gebeuren. In de routekaart zijn de essentiële stappen hiervoor uitgewerkt in 4 categorieën met bijbehorende acties.
|
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.