‘Na 10 jaar EVConsult gebeurt eindelijk wat we hebben voorzien’, stelt Steinmetz, directeur van EVConsult: ‘De revolutie van elektrisch vervoer is begonnen. Dat merken we dagelijks tijdens onze adviestrajecten aan publieke organisaties, bedrijven, spelers in de mobiliteitssector en energiemarkt. Vroeger hadden we het over enkele laadpalen, nu is het niet vreemd als het over 10.000 stuks of meer gaat. Je ziet het ook op andere vlakken, bijvoorbeeld aan de 25 zero- emissiezones die momenteel in diverse binnesteden in voorbereiding zijn. Elektrisch vervoer wordt een license to operate. Als je het niet doet, dan val je uit de markt.’
Onbalans
De heilige graal. Zo noemt Steinmetz laden van zonnestroom, maar dan wel op eigen oogst en niet op certificaten. Het volume zonnepanelen neemt snel toe en zal een flink deel van het hernieuwbare-energiesysteem van de toekomst voor zijn rekening nemen. Voor het komende decennium zorgt dat echter ook voor onbalans: overproductie op de tijden dat het stroomverbruik het laagst is.
Oplossing
Steinmetz: ‘Tegelijkertijd neemt de behoefte aan stroom toe door die vele elektrische auto’s die de weg opgaan. Wat is er dan logischer dan overdag laden waar de meeste auto’s geparkeerd staan, dus op het werk, en wel direct van de zonnepanelen op het bedrijfsdak. Ondanks het vele thuiswerken nu brengt een groot deel van de Nederlanders nog steeds de werkdag door op kantoor. Als al die auto’s die overdag voor de deur van kantoren en bedrijven staan tussen 10 en 4 uur laden op de pv-installatie van de werkgever of een collectieve pv-installatie op een bedrijventerrein, is dat niet alleen duurzaam maar ook een oplossing voor capaciteitsgebrek van energienetten.’
Marktkansen
EVConsult heeft Rijkswaterstaat ondersteund bij een opdracht voor het voorzien van zonnepanelen, laadpalen en een slim energiemanagementsysteem bij 80 kantoren. Momenteel loopt de procedure voor het selecteren van een partner die dat vanuit een integrale aanpak kan realiseren – technisch, organisatorisch en praktisch. Dit vergt een nieuwe, geïntegreerde aanpak. ‘Ik ken bedrijven in oprichting die zich hierop willen gaan richten, maar geen specialisten die dit al als commerciële dienst aanbieden. Duidelijk is wel dat voor dit soort integrators van zonne-energie en elektrisch vervoer grote marktkansen voor de toekomst liggen.’
Sneller en soepeler
Steinmetz erkent dat zonnestroom laden op werkplekken nog niet mainstream is. Dat geldt voor bestaande bedrijven en publieke organisaties, maar bijvoorbeeld ook voor de ontwikkelaars van vastgoed. ‘Zij moeten hierin hun verantwoordelijkheid meer gaan pakken, of er zelfs toe worden verplicht met regelgeving, bijvoorbeeld via het bouwbesluit of omgevingsplan. Het draagt immers bij aan een sneller en soepeler verloop van de energietransitie. Bovendien levert het verkopen van stroom aan werknemers ook financieel voordeel op. Dat is een krachtig argument bij het promoten van de combinatie van zonnestroom en laden op de werkplek.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.