Start-up Soluxa is een spin-off van de Radboud Universiteit Nijmegen. Lourens van Dijk, oprichter van Soluxa, over de demonstratie: 'Niemand zit te wachten op zwarte kantoorflats of huizen, maar met de ontwikkelde Vibrant-technologie is dat verleden tijd. Nu kan elke gevel energie opwekken. Hierdoor verdubbelt het beschikbare oppervlak voor zonnepanelen in de bebouwde omgeving. De gedemonstreerde techniek is een grote stap om de klimaatdoelen te halen.'
60 vierkante meter
De gevel van 60 vierkante meter is geplaatst op het Huygensgebouw van de Radboud Universiteit. Het doel van de testgevel is om de opbrengst van de gekleurde panelen in kaart te brengen en om te demonstreren hoe gekleurde zonnegevels eruitzien. In de testgevel zijn 14 verschillende kleuren toegepast, waaronder een speciale kleur die meekleurt afhankelijk van de kijkhoek. De zonnepanelen hebben een opbrengst van 80 tot 90 procent ten opzichte van een zwart zonnepaneel.
Van Dijk: 'Het zonnepaneel is een nieuwe optie voor gevelbekleding. Doordat de zonnepanelen stroom opwekken, is het zelfs effectief goedkoper dan traditionele gevelbekleding. De zonnepanelen kunnen op grote schaal en tegen een lage prijs geproduceerd worden.'
Oost-west
Door het toepassen van zonnepanelen op gevels wordt zonne-energie opgewekt op andere momenten van de dag dan wanneer zonnepanelen op het dak geplaatst worden. Van Dijk: 'In de ochtend en namiddag wekken de oost- en westgevel veel energie op. Dat is juist het moment dat er veel vraag is naar energie. De zuidgevel wekt veel op in de winter als de zon laag staat. Deze techniek zorgt dus voor betere spreiding van energieopwekking over de dag en het jaar, waardoor het energienetwerk minder wordt belast.'
Op dit moment ontwikkelt Soluxa de productietechnologie. Vanaf medio 2022 kan naar verwachting het product grootschalig worden toegepast. Van Dijk: 'De techniek is geschikt voor zowel renovatie als nieuwbouw. Er is al veel vraag uit de markt, maar we merken ook dat bedrijven soms wat afwachtend zijn. Om de techniek snel op grote schaal toe te passen, zijn we op zoek naar bedrijven die de kracht zien en samen met ons de risico’s durven te dragen die horen bij het toepassen van deze nieuwe technologie.'
De juni 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, het potentieel van de directe lijn, balkonzonnepanelen en het verhogen van het zelfverbruik.