Het opwekken van duurzame energie met zonnepanelen in wegen wordt gezien als kansrijk. Als de proef succesvol is, wil de provincie zonnefietspaden op grotere schaal toepassen. Hierbij wordt de wegverharding dubbel gebruikt.
Toplaag van 0,5 centimeter
SolaRoad is eerder onder andere toegepast in de provincie Noord-Holland en op basis van de resultaten verder doorontwikkeld in samenwerking met TNO en Strukton Prefab Beton. Het fietspad is toekomstbestendig, want de wegdekmodules zijn flexibel aan te passen met nieuwe en doorontwikkelde generaties zonnecellen.
Het zonnefietspad bestaat uit modules van prefabbeton van 2,8 bij 3,5 meter. Deze hebben een kunststof, lichtdoorlatende toplaag van ongeveer 0,5 centimeter dik. Deze is vuilafstotend en stroef dankzij de doorzichtige coating. Onder de toplaag zitten de siliciumzonnecellen tussen glasplaten die ze beschermen tegen mechanische belasting, strooizout en weersinvloeden.
Wegverlichting of verwarming
Het eerste SolaRoad-fietspad is in 2014 als pilot aangelegd in Krommenie langs de N203. In de Twentse gemeente Haaksbergen is een SolaRoad-fietspad aangelegd in het groene bedrijvenpark Stepelerveld. De opgewekte elektriciteit wordt daar ingezet voor de openbare verlichting en het led-scherm op het bedrijventerrein. In Groningen zijn de elementen toegepast in een bankje, en kunnen met de opgewekte energie elektrische fietsen en mobiele telefoons worden opgeladen. Ook over de grens is het principe toegepast, zoals in Frankrijk voor onder andere de verlichting van een rotonde.
De opgewekte zonne-energie wordt in Maartensdijk aan het stroomnet geleverd, maar kan ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld de wegverlichting of de verwarming van het wegdek.
Het opwekken van duurzame energie met zonnepanelen in wegen, wordt door de provincie gezien als kansrijk. Als de proef succesvol is, wil de provincie zonnefietspaden op grotere schaal toepassen. Hierbij wordt de wegverharding dubbel gebruikt.
Ruimte aan de markt
Basisscholieren uit Maartensdijk fietsten samen met gedeputeerde Arne Schaddelee van de provincie Utrecht en wethouder Madeleine Bakker van de gemeente De Bilt als eersten over het zonnefietspad. Gedeputeerde Schaddelee: ‘Met deze pilot geeft de provincie letterlijk ruimte aan de markt om nieuwe producten te ontwikkelen en te testen in de praktijk. We hebben dit soort innovaties nodig om in 2040 energieneutraal te worden en om duurzame mobiliteit in de provincie te stimuleren. Dit zonnefietspad in Maartensdijk past binnen ons beleid om ook de weginfrastructuur te verduurzamen en minder fossiele brandstoffen te gebruiken.’
‘Onze gemeente is trots dat we in samenwerking met de provincie meewerken aan deze pilot om duurzame-energieopwekking te integreren in de infrastructuur’, vult wethouder Bakker aan. ‘Dit past binnen onze ambities om in onze gemeente samen te bouwen aan een topklimaat. We willen onze scholieren en inwoners stimuleren om zoveel mogelijk gebruik te maken van dit unieke zonnefietspad.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.