Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Prototype zonneauto Lightyear One rijdt 710 kilometer op volle batterij
© Lightyear

Prototype zonneauto Lightyear One rijdt 710 kilometer op volle batterij

Een prototype van de zonneauto Lightyear One van de Nederlandse autofabrikant Lightyear heeft op een volle accu 710 kilometer afgelegd. De auto beschikt over een batterij van 60 kilowattuur.

Volgens Lightyear heeft een elektrische auto nog niet eerder zo’n lange afstand gereden op een relatief kleine batterij. Het energieverbruik bedraagt 85 wattuur per kilometer bij een snelheid van 85 kilometer per uur.

Mijlpaal
‘Na 4 jaar hard werken en het bouwen van ons team en Lightyear One, is deze prestatie een belangrijke engineering- en technologie- mijlpaal’, vertelt Lex Hoefsloot, chief executive officer en medeoprichter van Lightyear. ‘Deze prestatie valideert onze gepatenteerde technologie en toont aan dat we in staat zijn om onze belofte na te komen om de meest efficiënte elektrische auto te introduceren. Het huidige prototype behaalt met een relatief kleine accu een actieradius van 710 kilometer en een energieverbruik van 85 wattuur per kilometer bij een snelheid van 85 kilometer per uur. Zelf de meest efficiënte elektrische auto’s in de markt vandaag de dag, verbruiken op deze relatief lage snelheid 50 procent meer energie. De mijlpaal bevestigt de schaalbaarheid van ons bedrijfsmodel. We verwachten dat we in de komende maanden een vergelijkbaar energieverbruik kunnen realiseren bij snelheden boven de 100 kilometer per uur.’

Energieverbruik verlagen
‘Door het energieverbruik per kilometer van een elektrisch voertuig te verlagen, kun je aanzienlijk meer bereik realiseren met een kleine accu’, vervolgt Hoefsloot. ‘Omdat accu’s het duurste onderdeel zijn van een elektrisch voertuig, kan je hierdoor de aankoopprijs van de auto verlagen en betaalbare elektrische auto’s met een groot bereik op de markt brengen, die niet vaak aan de lader hoeven. Energiezuinige auto's hebben veel baat bij zonnepanelen op de auto en winnen hierdoor op een zonnige dag zo'n 70 kilometer aan extra rijbereik.’

Het prototype is in het Aldenhoven Testing Center in Duitsland op de proef gesteld. De test varieerde van het meten van het rendement van de zonnepanelen en de batterij, het energieverbruik van het koelsysteem, tot de werking van de in-wheel motoren en alle software die de zonneauto bedient.

In 2022 in productie
Het testen van de volledige rijcyclus is een essentiële stap om alle assumpties rondom de prestaties van de auto te verifiëren en te valideren. Naast het valideren van de technische prestaties van de auto staan een aantal andere testen op de planning rondom de homologatieprocedure, zoals de crashtests en de officiële WLTP-rijcyclustest.

De exclusieve serie van 946 Lightyear One’s gaat in de eerste helft 2022 in productie. Lightyear wil zich vanaf 2024 op de grotere markt richten.

Nu in Solar Magazine

September 2021

Marieke Beugel (Verbond van Verzekeraars): ‘Verzekeraars zijn niet bang voor zonnepanelen’ Radovan Kopecek over renaissance Europese zonne-energieketen: ‘Pv is coming home’ Erik de Leeuw (SOLARWATT): ‘Geen zin om...
Vacatures
KiesZon zoekt:

Service Medewerker Duurzaamheid

Fulltime (40 uur) - 5248 NL
KiesZon zoekt:

Uitvoerder

Fulltime (40 uur) - 5248 NL
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!