logo
wvhj2023
hero-image
25 juni 2021

Start-up SolarDuck over drijvende zonnepanelen: ‘Near shore solar is the next big thing’

Het Nijmeegse SolarDuck sloot afgelopen april zijn eerste drijvende testinstallatie met zonnepanelen aan. De start-up denkt dit jaar al de eerste overeenkomst te ondertekenen voor de eerste commerciële projecten.

De testinstallatie in de overnachtingshaven bij IJzendoorn wordt momenteel uitvoerig getest, onder andere op zeewaardigheid. Chief executive officer Koen Burgers: ‘Near shore solar is een prachtige oplossing voor de duurzame-energievoorziening van kuststeden, zeker in de Sunbelt.’

Hoe versnel je de energietransitie in metropole gebieden; op plekken waar de vierkante meters voor grootschalige duurzame-energiecentrales ontbreken? De oplossing ligt veelal voor de deur. Heel wat steden zijn immers aan de kust ontstaan en op zee is doorgaans ruimte genoeg. Met dat idee stapte Olaf de Swart in 2018 naar zijn collega Koen Burgers. Ze legden het voor aan hun werkgever: Damen Shipyards. Onderzoek wees uit dat het technisch haalbaar is en de marktkansen enorm zijn. De Swart en Burgers richtten samen met nog eens 3 mensen en ondersteuning van Damen Shipyards SolarDuck op.

Extreem hoog
‘Waar ruimte schaars en land waardevol is, vormt zonne-energie op zee de oplossing’, aldus Burgers. ‘Je ziet dan ook allerhande bedrijven ontstaan die de eerste stappen zetten op dit vlak. SolarDuck is er een van. Wij kiezen voor focus op near shore solar, daar waar de golven doorgaans niet extreem hoog zijn, maar af en toe wel een zware storm of orkaan overtrekt. Ons belangrijkste toepassingsgebied is de wereldwijde strook rondom de evenaar tussen +35 en -35 breedtegraden; de zogenaamde ‘Sunbelt’. Daar schijnt de zon niet alleen veel en sterk, er liggen ook vele grote wereldsteden zoals Hong Kong, Kuala Lumpur en Bangkok, maar ook een flink aantal eilanden die op dit moment draaien op fossiele brandstoffen.’

Golven, wind en stroming
De zonnepanelen op het drijvende systeem van SolarDuck liggen zo’n 3 meter boven het wateroppervlak. Het is modulair en dus eenvoudig schaalbaar, in principe naar ieder gewenst piekvermogen. De huidige platforms dragen ieder 39 zonnepanelen en meten 16 bij 16 bij 16 meter. Ze zijn dus driehoekig.

De Swart: ‘Die vorm is uiteraard niet uitzonderlijk in de maritieme wereld; denk bijvoorbeeld aan fundaties in de offshorewindindustrie. Op zee heb je altijd te maken  met golven, wind en stroming; die krachten moeten worden overwonnen. Het voordeel van driehoeken is dat in golfcondities de zijden bij elkaar blijven – dit in tegenstelling tot vierkanten. Dit maakt het koppelen van de platforms eenvoudiger en zorgt er ook voor dat mensen er veilig op kunnen werken. En wat betreft stroming: door ons drijverontwerp wordt weerstand sterk verminderd, waardoor het realiseren van grotere parken met gelijkblijvende verankering mogelijk is. Wind kan tevens een issue zijn wanneer die onder de zonnepanelen slaat. Daarom plaatsen we de modules onder een hoek van 10 graden in een oost-westopstelling. Dat gaat wellicht wat ten koste van de maximaal mogelijke stroomopbrengst, maar dat maken we goed door schaduwwerking te voorkomen; we kunnen de zonnepanelen efficiënt direct tegen elkaar plaatsen.’

Lees hier het volledige artikel ‘Near shore solar is the next big thing’ in de juni 2021-editie van Solar Magazine.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten