Een van de redenen waarom het totale energieverbruik met 3 procent is afgenomen, is de scherpe daling van het verbruik van motorbrandstoffen voor het wegverkeer. Daarnaast was er een forse daling van de inzet van steenkool voor de elektriciteitsproductie.
44 procent minder vliegtuigkerosine
De afzet van de motorbrandstoffen kerosine, diesel en benzine is het afgelopen jaar met tientallen procenten gedaald. In 2020 is 44 procent minder vliegtuigkerosine getankt dan in het jaar ervoor. Een dergelijke daling in een jaar is nog nooit eerder waargenomen. De totale hoeveelheid geleverde kerosine kwam op 2.132 kiloton, het laagste niveau sinds 1994.
De verkoop van motorbrandstoffen voor het wegverkeer nam sterk af tijdens de lockdowns in 2020. Gemiddeld werd afgelopen jaar 14 procent minder motorbenzine en 12 procent minder diesel verkocht.
Hogere productie chemische industrie
De petrochemie in Nederland heeft afgelopen jaar geen last gehad van de lockdowns. De productie van chemische producten zoals etheen en propeen is met 14 procent gestegen ten opzichte van 2019, toen enkele fabrieken wegens onderhoud stil hebben gelegen. De productie in 2020 was nagenoeg gelijk aan die in 2017 en 2018.
De inzet van aardgas bij elektriciteitscentrales is verder toegenomen. Omdat de CO2-prijs in 2020 verder is gestegen, is meer elektriciteit geproduceerd uit aardgas en uit hernieuwbare bronnen dan uit andere, conventionele bronnen zoals steenkool. Het verbruik van kolen was in 2020 ruim 33 procent lager dan het jaar ervoor. Omdat de CO2-prijs in 2020 verder is gestegen, is steenkool verdrongen door aardgas. Ook de productie van hernieuwbare elektriciteit via wind en zon is met een toename van 40 procent fors gestegen.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.