Rolf Heynen, chief executive officer van DNE Research, over de mijlpaal: ‘Pas in 2017 werd de grens van 500.000 huizen met zonnepanelen bereikt. Vorig jaar was een absoluut hoogtepunt: in 2019 werden meer dan 8 miljoen zonnepanelen geïnstalleerd. Inmiddels komt ruim 5 procent van de stroom in Nederland van zonne-energie. En zonnepanelen zijn niet alleen voor huiseigenaren. Ruim 200.000 huurhuizen van woningbouwcorporaties hebben zonnepanelen.’
Terugverdientijd
‘Je ziet dat de populariteit van zonnepanelen een vlucht nam zodra de terugverdientijd onder de 10 jaar zakte’, vervolgt Heynen. ‘Sindsdien zijn zonnepanelen gewoon een slimme investering, met een hoger rendement dan menige belegging. Mensen kopen zonnepanelen vaak voor een lagere energierekening. Of omdat de buren ze hebben. Maar liggen ze eenmaal op het dak, dan ontstaat er vaak breder, duurzaam bewustzijn. Zonne-energie gaat met windenergie de ruggengraat van onze energievoorziening vormen, daarmee wordt energie duurzamer, betaalbaarder en democratischer.’
Roebyem Anders, oprichter van Sungevity, die samen met DNE Research de mijlpaal ontdekte: ‘Als je wilt dat iets een succes wordt, moet je het gemakkelijk en leuk maken. Alle mogelijke drempels wegnemen. Daarom heb ik de onlinedakscan, waar ik in Amerika aan had meegewerkt, meegenomen naar Nederland. Rond 2012 kwamen monteurs nog langs om je dak op te meten en te berekenen wat je nodig had. Rompslomp, waar mensen geen zin in hebben. Met de onlinedakscan konden verkopers vanachter hun computer op basis van satellietbeelden berekenen hoeveel panelen geplaatst konden worden. Dat deze techniek inmiddels door bijna alle partijen wordt gebruikt, beschouw ik als een compliment. Hoe minder naakte daken, hoe beter.’ Sungevity sprak onlangs tegenover de redactie van Solar Magazine de ambitie uit om in 2025 3 keer zo groot te zijn.