De uitbraak van het COVID-19-virus noopt de projectontwikkelaar tot creatieve oplossingen om de ontwikkeling van nieuwe zonneparken door te kunnen laten gaan, inclusief de bijbehorende participatie. De bijeenkomst voor zonnepark De Somp in Apeldoorn trok volgens Solarfields 2 keer zoveel bezoekers als een gemiddelde bijeenkomst, waarbij iemand naar een dorpshuis moet komen.
50 procent participatie
Bij de realisatie van grootschalige energieprojecten, zoals zonneparken, is het belangrijk dat de omwonenden hun stem erover kunnen laten horen. Deze participatie is niet alleen gewenst, gemeenten stellen dit ook vaak als voorwaarde. Grondgebonden zonneparken moeten in Nederland namelijk voor 50 procent in handen komen van burgers. Gemeenten en regio’s leggen dat ook vast in hun Regionale Energiestrategie (RES) die ze opstellen als onderdeel van het Klimaatakkoord.
Landschappelijke en ecologische inpassing
Woordvoerder David de Jong van Solarfields spreekt over een positieve ervaring. ‘Solarfields wil 1 miljoen Nederlandse huishoudens van zonne-energie gaan voorzien. Die ambitie kunnen wij niet alleen waarmaken. Daar hebben we onder meer de gemeenten, grondeigenaren en de omwonenden voor nodig. Het kan alleen maar als we samen de schouders eronder zetten. En dat betekent dat we iedereen serieus nemen en erbij willen betrekken. En draagvlak creëren. De boer op wiens land het zonnepark komt, wil straks toch ook nog met zijn buren door één deur kunnen? En bovendien hebben de omwonenden vaak ook goede suggesties voor de landschappelijke en ecologische inpassing. En ze hebben een mening over de financiële en maatschappelijke participatie. Het is niet ons doel om een open discussie met elkaar te voeren of het park er wel of niet moet komen. Door met omwonenden in gesprek te gaan en ze eerlijk om hun mening en ideeën te vragen, willen we ervoor zorgen dat de definitieve plannen die we voorleggen aan de gemeente goed aansluiten bij de omgeving. Er zal altijd ruimte blijven voor mensen die het simpelweg niet met de aanleg van een zonnepark eens zijn. Dat mag.’
Coronavirus
Het coronavirus houdt de wereld in zijn greep en het is volgens De Jong logisch dat daar nu bijna alle aandacht naar uitgaat, maar tegelijkertijd moet Nederland volgens het bedrijf door met de energietransitie. ‘Bovendien hebben we te maken met heel praktische zaken, zoals deadlines op de aanvraag van subsidies. Die zijn op dit moment nog steeds nodig om een park van de grond te krijgen. We kunnen niet wachten tot het virus voorbij is, daarom kiezen we voor een online-inloopavond. Het is dus absoluut niet zo dat we door de keuze voor een online-inloopavond bepaalde groepen willen uitsluiten en misbruik maken van de huidige situatie. Uit de enquête bleek dat ruim 70 procent van alle online-aanwezigen dit ook bestempelt als een goed alternatief op de geplande fysieke bijeenkomst gezien de huidige omstandigheden.’
Veel gemeenten hebben volgens De Jong voorkeur voor een fysieke bijeenkomst. ‘Dat deden we tot 2 weken geleden ook altijd. Een online-inloopavond is voor iedereen nieuw, voor zover wij weten zijn we de eerste duurzame-energieproducent die zo’n bijeenkomst organiseert. We steken hiermee ook onze nek uit: er wordt nu gekeken of het rechtsgeldig is. We hebben dus ook nog niet alle antwoorden, maar onze eerste “online”-inloopavond heeft ons wel veel – verrassend positieve – inzichten gegeven. Alle vragen worden net als een inloopavond uitvoerig behandeld, maar bijkomend voordeel is dat dit alles nu wordt bewaard en kan worden nagelezen of gekeken. Bewoners krijgen dus veel meer informatie, ook over onderwerpen waar ze misschien zelf niet aan hebben gedacht. Bovendien kunnen mensen ook vooraf vragen insturen. Hier is dankbaar gebruik van gemaakt. Het geeft ons de gelegenheid om in onze presentatie veel gerichter in te gaan op wat er specifiek in deze buurt leeft.’
De Jong besluit: ‘Door het online, anoniemere karakter zijn de bezoekers ook meer gelijk aan elkaar. We zien tijdens fysieke inloopavonden vaak dat de grootste voorstanders én de grootste tegenstanders het woord voeren, waardoor de grote middengroep minder aan bod komt. Die groep kan nu ook hun vragen voldoende kwijt.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.