Minister-president Mark Rutte spreekt vanavond om 19.00 uur de natie toe over de coronacrisis. In Nederland is zoiets zeer ongebruikelijk. De laatste keer was tijdens de oliecrisis in de jaren ’70. Toen sprak premier Den Uyl rechtstreeks tot het volk. Ook in de zonne-energiesector is de impact van het coronavirus voelbaar, en toch is installerend Nederland op maandagochtend massaal aan het werk gegaan.
De Duurzame Mannen: nieuwbouwmarkt hard getroffen, alleen werken op het dak
Joop Tobeas van De Duurzame Mannen ziet een divers beeld. Zijn bedrijf is actief in zowel de nieuwbouwmarkt en de renovatiemarkt als de markt van de grote zakelijke systemen. ‘Bij de grotere projecten op commerciële daken wordt op dit moment gewoon doorgewerkt. In de markt van nieuwbouwwoningen is de situatie echter volledig anders. In Tilburg, een van de epicentra van de uitbraak van het coronavirus, zijn wij met 5 nieuwbouwprojecten bezig en die draaien alle 5 op halve toeren. De bezettingsgraad van de aannemers in de bouw gaat momenteel snel naar beneden. Dat komt enerzijds door chauffeurs en uitvoerders die ziek zijn, maar ook omdat uitvoerders vanwege de richtlijnen van hun baas de bouwkeet niet meer uit mogen. Gelukkig zijn onze monteurs nog niet getroffen door een verkoudheid of andere ziekteverschijnselen en dit zorgt ervoor dat we in de renovatiemarkt bijvoorbeeld nog volop door kunnen werken. Wel voeren we alleen werkzaamheden op het dak uit. Deze maatregel hebben we zelf genomen om het klantcontact tot een minimum te kunnen beperken. Dit betekent dat we binnen bij bedrijven dus geen omvormers aansluiten. In zekere zin is dat een geluk bij een ongeluk, omdat omvormers slecht leverbaar zijn. De duurdere omvormers zijn nog op voorraad, maar de goedkopere omvormers zijn slecht leverbaar. Op het dak gaat het leven echter door. Tegelijkertijd kan ik het me niet voorstellen dat als de wereld steeds verder op slot gaat, dat in Nederland niet het geval zal zijn. Het is een steeds realistischer scenario dat het werk in de komende 2 weken stil komt te liggen. Dat zal niet leuk zijn, maar we kunnen dat als bedrijf prima overleven.’
365Zon: ‘Werk op het dak gaat door’
René Verstappen, als zzp’er en installatiepartner van 365Zon, stelt dat het werk op het dak gewoon doorgaat. ‘Al het kantoorpersoneel werkt vanuit huis en slechts de magazijnmedewerker is aanwezig. Hij zet alle materialen klaar, zodat we aan het werk kunnen blijven. De elektricien die binnen in de woning werkzaamheden in de meterkast uitvoert, beperkt het klantcontact tot een minimum. Bij ons op het dak zeggen we gekscherend “geen handjes en geen kusjes” en dus ook even geen koffie aannemen van de klant. Vanuit 365Zon zijn alle klanten geïnformeerd over de richtlijnen en als ze ziektesymptomen vertonen – of het nu een verkoudheid of ernstigere klachten betreft – gevraagd om direct de afspraak te verplaatsen.’
Zelfstroom: ‘We blijven klanten helpen, snel anticiperen noodzaak’
‘We hebben op dit moment nog altijd een bezettingsgraad van meer dan 80 procent’, vertel Levi van de Ven, chief operational officer van Zelfstroom, een van de grootste pv-installateurs in de woningmarkt. ‘Klanten hebben afspraken met ons staan, en verwachten dat wij komen installeren. Onze monteurs zijn dan ook op pad om de installaties bij deze klanten te plaatsen. Uiteraard gebeurt dit alles wel conform de strenge richtlijnen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Dit betekent dat onze installateurs bij een verkoudheid thuisblijven en dat we terughoudend zijn met klantcontact; geen handen schudden nu en op gepaste afstand van klanten blijven. Onze monteurs zijn voornamelijk op het dak bezig, dus het contact met klanten kan ook minimaal zijn. Per klant stemmen we af wat men fijn vindt en als een installateurs het niet vertrouwt, dan kan hij in overleg met zijn teamleider een klus afbreken. Alle klanten zijn ook preventief geïnformeerd en verzocht om terughoudend te zijn in het contact met onze monteurs. We verplichten niemand – klanten én monteurs – om door te gaan met de aanleg van een pv-installatie.’
Zelfstroom heeft volgens Van de Ven bovendien voorgesorteerd op de gevolgen van het coronavirus door hogere voorraden van omvormers en zonnepanelen aan te leggen. ‘Van een tekort aan materialen is dus absoluut geen sprake. We kijken elke dag naar het beste scenario voor klant en collega. Door de ontwikkelingen gerelateerd aan het coronavirus moeten we anticiperen op andere scenario’s dan normaal. Het gaat nu met name om anticiperen, aangezien de maatregelen elkaar snel opvolgen.’
GroenLeven: ‘Kantoorpersoneel thuis, installatie gaat door’
Ook bij GroenLeven, marktleider in de commerciële markt voor grootschalige zonnestroomsystemen, is eenzelfde geluid hoorbaar. Het installatiewerk gaat vooralsnog door, waarbij alle voorzorgsmaatregelen in acht genomen worden. ‘We houden rekening met alle voorschriften die het RIVM opdraagt. Dit bekent dat al onze medewerkers die thuis kunnen werken dat momenteel ook doen en op de locaties waar we zonnepanelen aan het installeren zijn, worden voorzorgsmaatregelen getroffen.’
KiesZon: ‘Grootzakelijke markt loopt door, consumenten steeds terughoudender’
KiesZon, onderdeel van energiebedrijf Greenchoice, is zowel actief in de consumenten- als zakelijke markt. Directeur Erik Snijders ziet een divers beeld. ‘Allereerst hebben we in de voorbije weken onze thuiswerkfaciliteiten uitgebreid zodat iedereen hier nu toegang tot heeft. Enkel als het echt nodig is, komen medewerkers mondjesmaat naar kantoor. Aan de installatiekant zijn er grote verschillen. De installaties van grootzakelijke projecten lopen nog door. Onze medewerkers en onderaannemers hebben op het dak ook relatief veel bewegingsvrijheid en volgen bovendien de RIVM-richtlijnen. Over werkzaamheden die binnen moeten plaatsvinden, zoals de installatie van omvormers, maken we afspraken met klanten om deze daar waar mogelijk op een later moment uit te voeren. In de consumentenmarkt – waar we bij woningcorporaties, maar bijvoorbeeld ook bij Greenchoice-klanten, zonnepanelen installeren – zijn we zelf terughoudend en staken we bijvoorbeeld informatiebijeenkomsten en ook vanuit de consument zien we veel terughoudendheid. Consumenten proberen terecht het (sociale) contact te minimaliseren. Zeker ouderen hebben nu geen behoefte aan een monteur die binnen in hun huis een omvormer komt installeren. Het aantal installatieafspraken dat verzet wordt, loopt hierdoor op. De zonne-energiesector gaat door het coronavirus dan ook zeker een tik oplopen, maar die valt in het niet bij de tik die bijvoorbeeld de horeca oploopt. En bij alles staat de gezondheid van medewerkers, partners en klanten nu voorop.’
BonGo Solar: ‘Vooralsnog gaat het installeren door’
Ook de monteurs van Energy Experience Group - bestaande uit BonGo Solar, BonGo Solar Projects, Duurzaam Besparen en Energie Experience Installatie Service - zijn momenteel ‘gewoon’ aan het werk. Het bedrijf focust zich op de verkoop en installatie van zonnestroomsystemen en realiseert jaarlijks tussen de 5.000 en 6.000 residentiële systemen. Directeur Alfred Breggeman: ‘Wij gaan inderdaad de daken nog op om zonnepanelen te installeren, maar laten de keuze wel aan klanten over. Als een klant niet wil dat we langskomen om zonnepanelen te plaatsen, dan stellen we het installeren van zonnepanelen uit. De vraag is hoelang het monteren nog kan doorgaan, want ik acht de kans op een complete lockdown groot. Tegelijkertijd zijn er ook klanten die juist omdat ze nu thuis moeten werken, vragen of we komende week zonnepanelen installeren. Kortom, we bekijken het van dag tot dag en gaan vooralsnog door met installeren.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.