logo
© Hansenn | Dreamstime.com
© Hansenn | Dreamstime.com
20 januari 2020

Helft Nederlanders wil investeren in zonnepanelen en is positief over zonneparken

51 procent van de Nederlanders wil investeren in zonnepanelen. Dat blijkt uit de Publieksmonitor Klimaat en Energie 2019, gemaakt door Motivaction in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Een andere, opvallende uitkomst is dat 45 procent van de Nederlanders met mensen uit de buurt mee zou willen doen aan gezamenlijke inkoop van zonnepanelen. Bovendien wordt een zonneweide in de eigen directe omgeving positiever (47 procent) ontvangen dan een windmolenpark (30 procent). In beide gevallen heeft bijna de helft van de ondervraagden hier geen of geen uitgesproken mening over. 12 procent van de Nederlanders staat ten slotte negatief tegenover een zonneweide.

Zonnepanelen: financiële overwegingen, maar ook klimaat
De respondenten van het onderzoek komen uit Stempunt, het ISO-gecertificeerde online-panel van Motivaction. In totaal hebben 2.478 respondenten de vragenlijst van het onderzoek ingevuld. In het onderzoek komen de volgende conclusies over zonnepanelen naar voren:

  • 50 procent van de mensen die geen zonnepanelen heeft, zou ze wel willen. 15 procent heeft hier geen mening over.
  • Geïnteresseerden zeggen dat het hen over de streep zou trekken als het hen geen geld zou kosten, het geld zou opleveren of als ze er subsidie voor krijgen.
  • Bezitters van zonnepanelen hebben ze laten installeren voor het geld (47 procent), voor het klimaat (33 procent) of vanwege subsidie (23 procent).
  • Mensen zonder zonnepanelen zien de kosten als bezwaar (te duur).

Barrières, aanleidingen en triggers
De onderzoekers hebben voor zonnepanelen een top 5 van barrières, aanleidingen en triggers opgesteld die de respondenten ervaren.

De top 5 van barrières is als volgt:

  1. Ik heb een huurwoning: 31 procent.
  2. Ik denk dat zonnepanelen te duur zijn voor mij: 14 procent. 
  3. Ik heb geen eigen dak/woon in een appartement: 14 procent.
  4. Ik weet niet of ik de kosten (snel genoeg) terugverdien: 12 procent.
  5. Ik wil liever nog even wachten, de toekomst brengt vast goedkopere / betere opties: 12 procent.

De top 5 van aanleidingen is als volgt:

  1. Omdat het mij geld oplevert: 47 procent.
  2. Omdat het helpt klimaatverandering tegen te gaan: 33 procent.
  3. Omdat ik er subsidie voor kreeg: 23 procent.
  4. Er zaten al zonnepanelen op het huis toen ik het kocht/ging huren: 15 procent.
  5. Omdat ik er meer over te weten kwam: 14 procent.

De top 5 van triggers is als volgt:

  1. Als het mij geen (extra) geld kost: 34 procent.
  2. Als het mij geld oplevert: 33 procent. 
  3. Als ik er subsidie voor krijg: 31 procent. 
  4. Als ik een huis krijg waarin ik dat zelf kan bepalen: 21 procent.
  5. Als ik er meer van weet: 18 procent.

Zonneboiler: 1 op 5 Nederlanders ziet mogelijkheden
De onderzoekers van Motivaction concluderen dat er relatief veel groeipotentie zit bij led-lampen, tochtstrips en isolatieglas. Opvallend is de conclusie dat men relatief minder groei verwacht bij warmtepompen en zonneboilers. Dit terwijl 1 op de 5 Nederlanders denkt dat een zonneboiler in zijn huis mogelijk is.
In het onderzoek stelt men hierover het volgende:

  • Een warmtepomp: 51 procent heeft geen warmtepomp terwijl dit eventueel wel mogelijk zou zijn; 44 procent van hen zou dit wel willen (en 36 procent juist niet).
  • Een zonneboiler: 52 procent heeft geen zonneboiler terwijl dit eventueel wel mogelijk zou zijn; 43 procent zou dit wel willen (en 40 procent juist niet).
Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten