
Een andere, opvallende uitkomst is dat 45 procent van de Nederlanders met mensen uit de buurt mee zou willen doen aan gezamenlijke inkoop van zonnepanelen. Bovendien wordt een zonneweide in de eigen directe omgeving positiever (47 procent) ontvangen dan een windmolenpark (30 procent). In beide gevallen heeft bijna de helft van de ondervraagden hier geen of geen uitgesproken mening over. 12 procent van de Nederlanders staat ten slotte negatief tegenover een zonneweide.
Zonnepanelen: financiële overwegingen, maar ook klimaat
De respondenten van het onderzoek komen uit Stempunt, het ISO-gecertificeerde online-panel van Motivaction. In totaal hebben 2.478 respondenten de vragenlijst van het onderzoek ingevuld. In het onderzoek komen de volgende conclusies over zonnepanelen naar voren:
Barrières, aanleidingen en triggers
De onderzoekers hebben voor zonnepanelen een top 5 van barrières, aanleidingen en triggers opgesteld die de respondenten ervaren.
De top 5 van barrières is als volgt:
De top 5 van aanleidingen is als volgt:
De top 5 van triggers is als volgt:
Zonneboiler: 1 op 5 Nederlanders ziet mogelijkheden
De onderzoekers van Motivaction concluderen dat er relatief veel groeipotentie zit bij led-lampen, tochtstrips en isolatieglas. Opvallend is de conclusie dat men relatief minder groei verwacht bij warmtepompen en zonneboilers. Dit terwijl 1 op de 5 Nederlanders denkt dat een zonneboiler in zijn huis mogelijk is.
In het onderzoek stelt men hierover het volgende:
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.